Bundlinjetal og overskudsgrader har i mange år været dominerende pejlemærker for virksomheders velbefindende. Årsregnskaber vil med garanti fortsat spille en nøglerolle i byggebranchens virksomheder, men sideløbende vokser en ny tendens frem. Stadigt flere firmaer er nemlig begyndt at udarbejde årlige CSR-rapporter, der dokumenterer tiltag inden for ansvarlig virksomhedspraksis.
Et eksempel på dette er gipsproducenten Knauf, der netop har offentliggjort sin første CSR-rapport. Virksomheden er ikke børsnoteret og er i kraft af sin størrelse derfor ikke forpligtet til at CSR-rapportere. Det vælger de nu alligevel at gøre.
– CSR-rapporten tvinger os til at reflektere over det, vi har gjort og sikrer, at vi holder snuden i sporet som ansvarlig og bæredygtig virksomhed. Den har betydning internt, men er også et vigtigt eksternt redskab. Som producent skal vi kunne dokumentere, at vi gør en indsats for at nedbringe vores klimaaftryk og er en attraktiv arbejdsplads. Det efterspørges af investorer og samarbejdspartnere og er et vigtigt konkurrenceparameter i dag, siger administrerende direktør i Knauf, Morten Søborg.
Skyller greenwashing ud i vasken
Gipsproducentens direktør bakkes op af bæredygtighedschef i Enemærke & Petersen, Anders Sørensen. Entreprenørvirksomheden, som udfører mange renoveringsprojekter på skoler, hospitaler, daginstitutioner og boligområdet, er ligeledes i gang med at udarbejde en bæredygtighedsstrategi, som blandt andet vil stille krav til leverandørerne.
– Jeg kan sagtens forestille mig, at CSR-rapportering kunne være et parameter, når vi vælger vores samarbejdspartnere og leverandører i fremtiden. CSR-rapporten viser, at virksomheden har taget CSR-dagsordenen til sig og arbejder proaktivt med den. At man i ledelsen og organisationen har gjort sig nogle overvejelser om virksomhedens miljøpåvirkning og igangsat indsatser, der kan måles på. Der følger noget med, når man rapporterer. Rapporten dokumenterer, at det ikke bare er tomme ord og greenwashing, siger bæredygtighedschef i Enemærke & Petersen, Anders Sørensen.
CSR-arkæologi
Hos Knauf har man ikke blot brugt energi på at fremstille sine produkter, men også på at udarbejde dokumentation for både små og store bæredygtighedsprojekter i alle kroge af virksomheden. Man har endda været i gemmerne.
– Vi har været helt tilbage til 1986 for at finde tal frem til rapporten. Det er et internt detektivarbejde, som har krævet tid, men det er afgjort det hele værd, siger Brand Manager i Knauf, Vesna Hodzic-Mehic.
I førsteudgavens af Knaufs CSR-rapport fremgår det blandt meget andet, at virksomheden allerede i 1993 investerede i et nyt køleanlæg, som gør det muligt at genbruge vand i produktionen og i 1998 påbegyndte indsamlingen af gipsaffald til genindvinding og brug i produktionen. Af nye tiltag finder man blandt andet investeringen i et varmeveksleranlæg i 2020, som gør det muligt at forsyne lokalområdet med overskudsvarme fra gipsproduktionen.