Sydney Fish Market er i dag en af Sydneys vigtigste destinationer for både lokale og besøgende udefra. 3XN’s vinderforslag blev udvalgt i en international konkurrence i 2017, hvor opgaven lød på at flytte det eksisterende fiskemarked til en ny beliggenhed, og skabe en offentlig attraktion med bæredygtighed som en vigtig parameter.
– 3XN har en ambition om at skabe mere end blot et fiskemarked. Byggeriet er først og fremmest et væsentligt kulturhus, der både styrker de eksisterende aktiviteter på markedet og skaber et generøst offentligt rum, som åbner havnefronten for lokale og besøgende udefra, fortæller Audun Opdal, ansvarlig seniorpartner for Sydney Fish Market, 3XN København.
Et bindeled
I udformningen af det nye byggeri har 3XN hentet inspiration fra den traditionelle arketype for markedspladsen, som den har set ud igennem historien på tværs af kulturer.
– En vigtig målsætning for projektet er at bevare den autentiske markedsoplevelse i en menneskelig skala og med ægte markedsstemning, siger Fred Holt, ansvarlig partner for Sydney Fish Market, 3XN Sydney.
– Den traditionelle markedsplads er et socialt knudepunkt for byer verden over, og med dette projekt ønsker vi at skabe et lige så vigtigt ikon for Sydney. Det nye fiskemarked bevarer den nærhed og fleksibilitet, vi kender fra de udendørs boder, samlet under et bølgende tag, der tegner byggeriets ikoniske profil, siger han videre.
Over hele verden transformeres havneområderne i stigende grad, og den oprindelige industri viger pladsen for kontordomiciler og beboelse. I Sydney ønsker man at bevare den autentiske industrielle aktivitet som en aktiv del af havnen og samtidig give befolkningen og besøgende mulighed for at opleve det fascinerende liv, der udspiller sig på markedet. I andre byer er fiskemarkeder med engrossalg lukket for offentligheden på grund af den risiko, der er forbundet med at færdes på et industriområde med maskiner og tung trafik.
3XN’s løsning tager udfordringen op med at bevare det arbejdende fiskemarked, som også fungerer som turistdestination, bindeled og lokalt samlingspunkt. Det har været afgørende for 3XN at bevare den visuelle kontakt mellem de offentlige områder og engros-afdelingen og arbejdet på kajkanten.
I det nye byggeri rummer stueetagen alle de funktioner, der traditionelt forbindes med et fiskemarked – losning og levering af fisk, engrosmarked og auktionshal – mens amfiteatertrapper og strandpromenade fører publikum til de offentlige etager med butikker og restauranter hen over markedet og kajen.
Bygningens åbne struktur skal sikre et væv af visuelle forbindelser, så de besøgende på sikker afstand kan følge med i aktiviteterne på markedet.
Bæredygtighed en integreret del af arkitekturen
Blandt målsætningerne for projektet er en væsentlig reduktion af energiforbruget, vandforbruget og affaldsmængden i sammenligning med det eksisterende fiskemarked. 3XN’s innovationsenhed, GXN, der specialiserer sig i cirkulært design, adfærdsdesign og digitalt design, har udarbejdet en bæredygtighedsstrategi for, hvordan man kan opnå dette.
– Miljømæssig og social bæredygtighed er en afgørende og integreret del af arkitekturen. Taget, det omgivende landskabsanlæg, den åbne atmosfære, beplantning og det materialevalg, der kendetegner designoplevelsen, er eksempler på denne sammenhæng. Igennem hele koncept- og designforløbet har beslutningsprocesserne været drevet af den dobbelte målsætning om dels at skabe en offentlig attraktion og dels at sikre en høj grad af miljømæssig bæredygtighed, siger direktør Kaster Guldager, GXN.
Bygningens tag er et integreret aspekt af fiskemarkedets arkitektur, men også af den overordnede bæredygtighedsstrategi. Formen er afstemt med de rum, der huser bygningens forskellige funktioner, men også med målsætningen om at opsamle regnvand, give afskærmning mod direkte sol og trække filtreret dagslys ind i bygningen. Den unikke form udnytter de typiske vindforhold til at trække den varme luft ud af bygningen og beskytter handlende og besøgende mod den stærke søndenvind. Taget, som er konstrueret af træ og aluminium, er udformet, så det er så åbent som muligt, hvorved behovet for klimastyring minimeres.
Et fiskemarked bruger store mængder vand. Derfor er en af de vigtige overvejelser i udformningen af det nye fiskemarked ønsket om at maksimere potentialet for at genbruge vand gennem en kombination af opsamling af regnvand og genbrug af “gråt” spildevand, biologisk og mekanisk filtrering samt sterilisering i forbindelse med markedets daglige funktioner. Biologiske og mekaniske vandrensningssystemer indgår som en vigtig faktor i designet for at maksimere udnyttelsen af denne værdifulde ressource.
Det nye Sydney Fish Markets besøgstal forventes at fordobles i løbet af de næste 10 år, fra tre millioner til seks-otte millioner besøgende om året.
En udbudsproces er i gang for den store byggefase, som forventes at starte i begyndelsen af ??2021. Sydney Fish Market forventes at åbne i 2024.