Byggebranchen halter bagefter – manifest kommer til undsætning

Bygherrer, arkitekter, ingeniører, entreprenører og håndværkere skal arbejde sammen om at bruge data. De bør benytte de samme data som grundlag, når de udvikler digitale arbejdsmetoder, lyder budskabet fra byggebranchens tunge drenge.
Administrerende direktør i MOLIO Christina Hvid mener, at digitalisering kan øge byggebranchens produktivitet. Og det i en sådan grad, at hele branchen bør finde sammen om indsatsen. Pressefoto.
Administrerende direktør i MOLIO Christina Hvid mener, at digitalisering kan øge byggebranchens produktivitet. Og det i en sådan grad, at hele branchen bør finde sammen om indsatsen. Pressefoto.

Højere produktivitet og lavere omkostninger er en vinderkombination, som byggebranchen skal have fingrene i. Men hvordan?

– Mere digitalisering er vigtig, fordi byggeriet målt på produktion og effiktivitet halter bagefter andre brancher. Her kan øget digitalisering være vejen frem. Det er ikke et mål i sig selv at digitalisere branchen, det er et middel til målet, siger administrerende direktør i Molio, Christina Hvid.

Tager man det danske samfunds generelle digitale niveau i betragtning med betalingsløsninger, nøglekort og -brikker, burde der være grundlag for at optimere den digitale tilgang på landets byggepladser, blandt ingeniører, på diverse arkitektstuer, og hvor man ellers kan øge dataanvendelsen.

– I dag bruger vi vores viden til at træffe en beslutning, som så bliver omsat til data. Men det skal vendes om. Vi skal bruge data til at få den nødvendige viden – og så træffe beslutninger ud fra den. Det kræver, at vi samarbejder om og med det digitale, taler samme sprog og udveksler den viden og alt det data, vi har på tværs af fagområderne. Data skal flyde frit mellem aktørerne, siger Christina Hvid.

Opbakning fra branchen selv er afgørende, hvis det skal lykkes.

Det digitale manifest

En væld af byggebranchens aktører var i maj måned samlet til et event. Deres opdrag var at kvalificere den daværende regerings strategi for digitalt byggeri, som blev fremlagt i januar 2019. Essensen af sammenskudsgildet, som var arrangeret af Bloxhub, Dansk Byggeri, Build 4.0 og Molio – Byggeriets Videnscenter, er nu sammenfattet i et digitalt manifest, som fremhæver fem hovederklæringer, der relaterer til strategien.

– Nu skal vi til at se på en praksis, som skal omsætte manifestet til virkelighed. Der er masser af aktører i branchen, udfordringen bliver, at hvert led i fødekæden bidrager og byder ind med hver deres, siger Christina Hvid.

Hvordan erklæringerne helt nøjagtigt skal virkeliggøres, er ikke fastlagt. Det arbejde forestår. Dataudveksling i branchen kan støde på en hurdle.

– Alle virksomheder bruger hver deres software til data. Det skal de fortsætte med, men vi skal drøfte med branchen, hvordan vi kan dele data. Building Smart kan være løsningen. Selvfølgelig er der konkurrencebestemte data, som ikke egner sig til at blive delt, mens andet gør. Noget data kan flyde fælles, men vi må ikke være blinde for konkurrence, fastslår Molio-direktøren, som mener, at vækst kræver åbenhed.

Hvis det lykkes at hæve branchens digitaliseringsgrad, er der imidlertid fordele at opnå.

– Der vil være frugt at høste i form af billigere byggerier, øget værditilvækst og færre fejl og mangler i byggeprojekter. Ultimativt vil byggebranchen klare sig bedre i målinger, hvor brancherne holdes op mod hinanden. I øjeblikket ligger byggeriet i bunden, siger Christina Hvid.

Bred opbakning

Hos en række centrale organisationer og virksomheder er ønsket om data-oprustning fremherskende.

– De muligheder, der er ved digitalisering og nye teknologier, skal fylde mere på direktionsgangene i byggeriets virksomheder. Det gælder både de store og små virksomheder. Men vi skal samtidig sørge for, at de digitale løsninger bliver bredt helt ud til de medarbejdere, der sidder i gravemaskinen eller står med murerskeen i hånden, siger direktør i Dansk Byggeri, Michael H. Nielsen.

Der skal altså tænkes i nye baner for at lave en sådan omstilling, men mulighederne er mange og vil fremover blot blive flere.

– Der er i dag en mangfoldighed af digitale løsninger, og innovationen fortsætter både nationalt og internationalt. Det er vigtigt at udbrede digitale arbejdsmetoder i byggeriet men også, at vi tager ny teknologi i brug. Der er et kæmpe stort potentiale i digitalt byggeri, som vi er optaget af at realisere, siger direktør fra Bloxhub Torben Klitgaard.

Bag de brancheforbedrende forslag, som er samlet i Digitalt Manifest “Sådan tager vi sammen digitaliseringen til Next Level”, står Dansk Byggeri, BLOXHUB, InnoByg – BUILD 4.0 og Molio – Byggeriets Videnscenter samt repræsentanter for COWI, Arkitema, Henning Larsen Architects, NCC, HD Lab, GenieBelt og BIM Object.

Relateret indhold