Bro i Nærheden løftes på plads i weekenden

Der er fuld gang i byggeriet af den nye bro, som skal forbinde Hedehusene med den nye bydel Nærheden. Nu løftes brodækket over jernbanen på plads.
Broens længde er 42 meter og bredden er 17 meter. Pylonens længde er 28 meter. Visualisering: DISSING+WEITLING architecture.
Broens længde er 42 meter og bredden er 17 meter. Pylonens længde er 28 meter. Visualisering: DISSING+WEITLING architecture.

Om broen

  • – Broen er en skråstagsbro, hvilket betyder, at brodækket hænger i kabler fra en pylon.
  • – Broen spænder over elektrificeret bane, der er Danmarks mest befærdede bane-strækning og hovedåren ind til København. Broen krydser i alt 6 spor.
  • – Broen er bl.a. funderet på borede pæle, der er 1,2 m i diameter og op til 30 m dy-be.
  • – Broens underbygning (fundamenter og vederlagsvægge) udføres i beton, mens broens overbygning (brodæk, pylon og stag) udføres i stål.
  • – Betonkonstruktionerne støbes på stedet. Stålet produceres på værksted, og de store elementer er sammensvejset på byggepladsen.
  • – Høje-Taastrup Kommune og NærHeden P/S samarbejder om at opføre den nye bro.
  • – Arkitekt: DISSING+WEITLING
  • – Hovedentreprenør: Jorton, stål: Valmont sm.
  • – Rådgiver: COWI

Natten mellem lørdag og søndag foretages det store løft af to brodæk til den nye bro, som skal forbinde det eksisterende Hedehusene med den nye bydel Nærheden.

Løftet foregår over en meget travl jernbanestrækning, som bliver lukket, mens arbejdet pågår.

De to brodæk er på stedet svejset sammen i to dele – en nordlig brodel på ca. 30 meters længde og en vægt på ca. 208 tons, samt en sydlig brodel på ca. 12 meters længde og en vægt på ca. 83 tons.

Broen bliver en såkaldt skråstagsbro, og derfor bliver der på et senere tidspunkt monteret pylon og stag Visualisering: DISSING+WEITLING architecture.
Broen bliver en såkaldt skråstagsbro, og derfor bliver der på et senere tidspunkt monteret pylon og stag Visualisering: DISSING+WEITLING architecture.

En 75 meter høj kran skal løfte de to brohalvdele på plads på betonkonstruktioner på hver side af jernbanen. Kranen ankommer i uge 36 og bliver samlet på stedet.

Broen bliver en såkaldt skråstagsbro, og derfor bliver der på et senere tidspunkt monteret pylon og stag, og med denne markante arkitektur vil broen blive et vartegn for byen. Broen bliver i alt 42 meter lang og 17 meter bred.

Relateret indhold