Bod eller bonus: Hos Vejdirektoratet koster et ton CO2 1.500 kr.

Vejdirektoratet vil i et nyt pilotprojekt præmiere CO2-besparende tiltag i en række udbudsrunder for entreprenører. Holder EPD'en ikke vand, får den valgte entreprenør en bod - ved et bedre CO2-regnskab en bonus.
I 2024 vil Vejdirektoratet lægge et tillæg på 1.500 kr. på hvert ton CO2, der forventes forbrugt i tilbuddene på 10 større asfaltarbejder. En 'skyggepris' skal sortere de mest CO2-forbrugende tilbud fra. Foto: Vejdirektoratet. Foto: Vejdirektoratet.
I 2024 vil Vejdirektoratet lægge et tillæg på 1.500 kr. på hvert ton CO2, der forventes forbrugt i tilbuddene på 10 større asfaltarbejder. En 'skyggepris' skal sortere de mest CO2-forbrugende tilbud fra. Foto: Vejdirektoratet. Foto: Vejdirektoratet.

I 2024 vil Vejdirektoratet efter norsk forbillede præmiere CO2-besparende tilbud i 10 større asfaltarbejder rundt om i landet. Det foregår på den måde, at entreprenørens CO2-regnskab starter allerede i granitbruddet eller der hvor entreprenøren ellers skaffer sine råvarer til dansk asfalt. Råvarerne kan også være genbrugte.

Hvert ton CO2 får en ‘skyggepris’ i form af et tillæg på 1.500 kroner. Dermed kan et økonomisk billigt men CO2-tungt tilbud pludselig blive langt dyrere end det dyrere tilbud, hvor der er tænkt over CO2-regnskabet.

Idéen er hentet i Norge, hvor man begyndte på et lignende niveau for fem år siden. Baseret på norske erfaringer forventer Vejdirektoratet, at der vil kunne opnås en væsentlig nedbringelse af CO2-udledningen ved produktion og udlægning – i takt med at branchen implementerer mere klimavenlige løsninger.

Læs også: Stor udvidelse af Aarhus-motorvej går i gang

– Pilotprojektet har store perspektiver. Når vi har høstet erfaringer fra de første udbud, så kan metoden udbredes til alle statens asfaltarbejder. Og selvfølgelig skal vi løbende udvikle den hen ad vejen sammen med vores leverandører. Men sigtet om, at man har en konkurrencemæssig fordel ved et lavere CO2-aftryk, ligger fast. Vores erfaringer vil vi naturligvis også stille til rådighed til kommunerne, der ejer hovedparten af landets veje, siger drifts- og teknikdirektør Michael Kirkfeldt.

Han tilføjer:

– På denne måde skaber vi et sundt incitament til at være mest klimavenlig. Tilbudsgivere, som har en mindre CO2-udledning, vil få en kontant fordel, når tilbuddene evalueres. Det betyder, at der måske vil være tilfælde, hvor et dyrere tilbud vil løbe med ordren, hvis de har det laveste CO2-aftryk.

Transportministeren: Et interessant værktøj

Efter asfaltarbejdet er ovre, vil det blive kontrolleret, at entreprenøren har overholdt det lovede CO2-mål. I fald det er overskredet, skal entreprenøren betale en bod, og er CO2-regnskabet bedre end lovet, opnås en bonus.

Transportminister Thomas Danielsen kalder ‘skyggeprisen’ for et interessant værktøj til at skabe økonomisk incitament for grønnere valg.

– Jeg er overbevist om, at det vil skubbe på udviklingen, når det bliver synligt, at der er en gevinst ved at begrænse udledningen. Derfor ser jeg frem til at følge pilotprojektet, hvor entreprenører i udbudsprocessen belønnes for at kunne levere en klimavenlig asfalt.

Læs også: Vejforum har vokset sig stabilt stor

I Asfaltindustrien, der er branche- og arbejdsgiverforening for danske virksomheder, der fremstiller og genbruger asfalt, er leverandører til branchen eller arbejder med veje, ser direktør Anders Hundahl positivt på pilotprojektet.

– Jeg håber, at Vejdirektoratets grønne initiativ bliver fulgt af kommuner og private bygherrer, når de også anlægger og vedligeholder veje, siger direktør Anders Hundahl.

Relateret indhold