Åbn champagnen og genfind dit iværksætter-gen

Morten Frihagen er direktør i Dansk Håndværk.
Morten Frihagen er direktør i Dansk Håndværk.

Byggebranchen har grund til at smile, når nytårschampagnen åbnes. Krisen er overstået og grundlæggende har de dygtige og beslutsomme alle muligheder for at udvikle deres forretning i det kommende år.

Det betyder ikke, at problemerne er væk. For der vil altid være forhindringer, som skal tackles. Det er aldrig godt nok. Men ledere og ejere bør nu se muligheder frem for forhindringer og så gribe de chancer, der byder sig.

Og det bør være en opgave, som særligt de mindre virksomheder kaster sig over. 2017 bør nemlig være året, hvor de genfinder det iværksætter-gen som de har skabt deres forretning med. De er små og fleksible – og det betyder, at de kan styre forretningen ind efter de muligheder, der dukker op i en økonomi, som man alt efter temperament kan male sort eller hvid.

Men det kræver, at de har viljen til forandring. For mulighederne ligger kun åbne for dem, der er i stand til at forandre sig og tilpasse deres forretning til virkeligheden.

I stedet for at stritte imod udviklingen, skal man gribe ud efter den med samme entusiasme, som dengang man startede sin virksomhed.

Gør sure udfordringer spændende

Og der er særligt tre områder, hvor de mindre virksomheder i byggeriet skal spidse blyanten. Det siger sig selv, at det er vigtigt altid at være fagligt up-to-date. Men det er også vigtigt at fokusere på nogle af de områder, hvor interessen er knapt så stor. For det er her, at mulighederne kan være.

Den første udfordring er den digitale udvikling, som ikke må være en træls forhindring, men en spændende forretningsmulighed. Enhver virksomhed skal være professionelt på digitale platforme, hvis de skal holde fast i deres kunder – uanset om de er private eller der handles B2B. Undervurderer man kundens krav om adgang til priser, fakta og tilbud fra virksomheden på ethvert tidspunkt af døgnet, mister man omsætning i en grad, der kan skifte farve på regnskabets bundlinje. Detailhandlen har lært den hårde lektie, men i 2017 kommer turen til håndværksbranchen. Kunder træffer købsbeslutninger, når de har tid. På pc’en om aftenen eller på mobiltelefonen i toget på vej fra arbejde. Og fristes de ikke af din virksomhed, er de kun et klik fra at rekvirere et tilbud fra konkurrenten.

Fleksible arbejdstider

Den anden udfordring er arbejdstiden. Som leder eller virksomhedsejer har du selv været vant til at dagen ikke slutter klokken 16.00. Den udvikling breder sig også blandt kunder og ansatte.

Men fleksibilitet går begge veje, og netop mindre virksomheder kan håndtere at nogle holder fri og til gengæld arbejder på andre tider end normalt – til daglig eller i særlige perioder. Det er en styrke, som store organisationer har vanskeligere ved.

Den tredje udfordring i 2017 bliver den teknologiske udvikling. Også her skal appetitten være lige så stor, som da man startede sit firma. Uanset om det er et skarpt øje for, hvordan droner kan være et nyt værktøj for at løse en opgave, et nyt it-system kan kobles på medarbejdernes GPS for at spare tid, eller kundernes spørgsmål kan besvares online i en chatfunktion via mesters mobiltelefon. Mulighederne myldrer frem – og de skal bruges, hvis man vil have succes.

Find dit iværksætter gen frem

Når vi åbner champagnen nytårsaften er der ikke tvivl om, at netop byggeriet sagtens kan finde ting at beklage sig over. Og vil man, så kan man blive hængende i forestillingen om, at finanskrisen stadigt rumler.

Man kan vælge at se forhindringer og vente på at politikerne eller andre, løser dem for en. Eller man kan se glasset som halvt fyldt og selv hælde mere i, ved at sige: Vi skal selv skabe resultaterne ud fra de muligheder, der nu engang er – og så gøre det.

Dermed er der god grund til at ønske hinanden et “Godt Nytår”.

Relateret indhold