3 tendenser vil forandre byggebranchen i 2020

Kim Bursøe er Senior Business Consultant i IFS, som leverer forretningssystemer til byggebranchen.
Kim Bursøe er Senior Business Consultant i IFS, som leverer forretningssystemer til byggebranchen.

Forandringens vinde blæser i byggebranchen. Ja faktisk er vi tæt på stormstyrke. Produktiviteten i byggeriet er fortsat lavere end i mange andre brancher, og vi kigger nu ind i et nyt år, hvor aktivitetsniveauet forventes at falde. Det kan blive et hårdt år, og derfor bør hver enkelt virksomhed kigge sine arbejdsprocesser grundigt efter i sømmene.

Mit bud er, at der mange steder er behov for forandringer for at kunne nedbringe leverancetider og minimere budgetoverskridelser. Arbejde, der ikke bidrager med værdi, skal elimineres, og det er nødvendigt at kunne levere mere med færre ressourcer. Lykkes man ikke med dette, risikerer man at blive udkonkurreret af markedet, ikke blot af nye byggevirksomheder, men helt nye aktører som Amazon og IKEA.

Hold øje med disse tre tendenser i 2020.

1 – Byggevirksomheder der digitaliserer øger produktiviteten

En analyse fra analysefirmaet McKinsey & Company viser, at produktiviteten vil stige med 20 procent fra 2020 til 2025 i de byggevirksomheder, der digitaliserer deres forretning. Fravælger man digitalisering, udebliver produktivitetsstigningen.

Hvad betyder digitalisering i byggebranchen? Det handler om 4D-modeller (modeller som indregner tid), mobile løsninger på byggepladsen, 3D-print, IoT (Internet of Things) og håndtering af modeldata (BIM).

Det kan være overvældende at forholde sig til alt dette, og når man så tilføjer robotter, droner og laserscannere, bliver det helt uoverskueligt. Men rolig. De nye teknologier skal selvfølgelig ikke indføres på én gang. Start i et hjørne, men kom i gang nu.

Den altoverskyggende målsætning med digitalisering er at gøre byggeprocessen transparent. Det kræver software, som knytter alle elementer sammen. Forbløffende ofte er det en mangelvare i byggevirksomheder. Derfor risikerer de nye teknologier at ende som isolerede øer, hvilket ikke vil bidrage til at løfte produktiviteten. Et centralt ERP-system målrettet byggebranchen er således forudsætningen for at høste frugterne af digitaliseringen.

2 – Fabriksproduceret byggeri vil stige med 50 procent frem mod 2023

Der er allerede en stærk tendens til at anvende moduler, som blot skal monteres på byggepladsen. Ifølge McKinsey kan anvendelsen af fabriksproducerede moduler øge byggehastigheden med 50 procent og nedbringe omkostningerne med 20 procent. Derfor forventes denne byggemetode at stige med 50 procent i løbet af de næste tre år.

Den største forhindring for at høste frugterne af modulbyggeri er de eksisterende forretningsmodeller, som understøtter en anden byggeform, samt mangel på kompetencer. En af grundene til, at det går hurtigere at bygge med moduler, er, at man kan udføre flere opgaver parallelt. Det kræver dog, at man lægger tankesættet bag sig, at hvert byggeprojekt er unikt. Jo mere man kan anvende standardiserede designløsninger, desto større bliver gevinsterne. En høj grad af standardisering giver desuden større muligheder for at anvende robotter.

3 – En ny type konkurrenter ændrer markedet

IKEA er blot ét eksempel på en ny type konkurrent, der har bevæget sig ind på byggemarkedet. I USA har Amazon gjort sin entre med designvirksomheden Plant Prefab. Amazons interesse i byggebranchen skyldes, at det er blevet enklere at skabe smarte hjem, hvor al den nødvendige infrastruktur som kabler og sensorer er indbygget i byggemodulerne på forhånd. Det skaber interessante forretningsmuligheder, og Amazon har ikke kun kig på boligmarkedet, men også hospitalssektoren.

Da McKinsey spurgte 300 seniorchefer i byggebranchen om, hvilke konkurrenter de forventer at skulle kæmpe mod, svarede 90 procent, at de tror, det bliver helt nye typer virksomheder. 46 procent tror, det bliver teknologi- og softwarevirksomheder. 37 procent tror, det bliver start-ups, og 23 procent, at konkurrenterne vil komme fra Kina og udviklingslande. Blot 19 procent tror, at de etablerede byggevirksomheder fortsat vil være de største konkurrenter.

Svarene peger kun i én retning. De etablerede byggevirksomheder er nødt til at modernisere deres forretning. To måder at gøre det på er at digitalisere og at øge anvendelsen af moduler i byggeprojekterne.

Relateret indhold