Data og digitalisering: Ny teknologi udligner styrkeforholdet mellem byggeriets små og store virksomheder

Mindre virksomheder i byggeindustrien, heriblandt flere tegnestuer, har fået øjnene op for en digital platform, der styrker dem i konkurrencen med selv de største aktører i branchen. 'En game changer' i den stadigt hårdere konkurrence, hvor markedsindsigt er afgørende.
Byggeriets mindre virksomheder som Dreyer Arkitekter, der tæller otte medarbejdere, har fået et værktøj, som gør dem i stand til på lige fod at kunne konkurrere med selv de største aktører i branchen.
Byggeriets mindre virksomheder som Dreyer Arkitekter, der tæller otte medarbejdere, har fået et værktøj, som gør dem i stand til på lige fod at kunne konkurrere med selv de største aktører i branchen.

I forbindelse med en prækvalifikation var det tidligere som om, at de med deres begrænsede ressourcer altid var en skridt bagefter uanset, hvor hurtigt de løb; utallige Google-søgninger og opkald til selv de mest perifere kontakter blev i ét væk sat i værk for at finde blot én forbindelse, der måske kunne føre til den pågældende bygherre eller mulige samarbejdspartner. Dog oftest forgæves og alt for sent.

Sådan fortæller Kåre Kjartan Søstrøm om måden, Dreyer Arkitekter hidtil har arbejdet for at komme i betragtning til et byggeprojekt:

– Det var jo nærmest, som hvis der opstod brand. Man handler lidt i blinde og håber på det bedste, for ligesom alle andre lever vi jo også af at vinde opgaver. Vi ville selvfølgelig gerne være hurtigere ude og skabe os et overblik og større viden om, hvilke projekter vi skulle gå efter, men det var jo utopi, når mange sager allerede var gået, før vi overhovedet kendte til dem.

Han er arkitekt og direktør i tegnestuen, der igennem 33 år har opbygget et stort netværk og udmærket sig særligt inden for boligbyggeri.

Arkitekt og direktør hos Dreyer Arkitekter, Kåre Kjartan Søstrøm.
Arkitekt og direktør hos Dreyer Arkitekter, Kåre Kjartan Søstrøm.

Virksomheden tæller otte medarbejdere, og det ønsker man at fastholde. Men i en presset branche, hvor udviklingen accelerer, og kravene skærpes, kræver det endnu flere ressourcer at kunne klare sig i konkurrencen – og jo færre medarbejdere des sværere, trods et stort netværk.

– Vi brugte så utroligt mange kræfter på at kontakte tilfældige entreprenører i håb om, at de havde en relation til bygherre. Det havde de jo sjældent, så alle de timer, har vi spildt, fordi de ikke kan faktureres ud. Men det gør vi heldigvis ikke længere, fortæller han.

Unik markedsindsigt og den rette pipeline

For godt et år siden blev Dreyer Arkitekter introduceret til den digitale platform, Grow Your Business, og siden har virksomheden kunnet træffe strategiske og taktiske valg ud fra data frem for intuition. Dermed er både chancerne for at vinde prækvalifikationen øget, og man har positioneret sig bedre i markedet i forhold til opgaver, bygherrer og samarbejdspartnere:

– Det er et styringsværktøj, der allerede har været guld værd for os og overgået alle forventninger, siger direktøren og tilføjer, at Dreyer Arkitekter nu med få clicks får en gennemgribende markedsindsigt og dermed en pipeline af projekter, som virksomheden tjener penge på:

– Grow Your Business giver os uvurderlig og ikke mindst objektiv indsigt i samhandelsmønstre i branchen, som vi før kun har kunnet gisne om. Så foruden de mange timers research og spildte opkald sparer vi nu også uanet tid ved på forhånd at vide, hvilke projekter og samarbejdspartnere vi skal gå efter, siger Kåre Kjartan Søstrøm og anslår, at prisen for det digitale værktøj allerede er tjent ind på blot ét ikke-afgivet bud.

Kåre Kjartan Søstrøm og medarbejderne styrker markedsindsigten og virksomhedens positionering ved at bruge den digitale platform, Grow Your Business.
Kåre Kjartan Søstrøm og medarbejderne styrker markedsindsigten og virksomhedens positionering ved at bruge den digitale platform, Grow Your Business.

For tre år siden blev Grow Your Business etableret af TBC Invest i et strategisk ejerskab med Byggefakta, som er landets førende leverandør af information om byggeprojekter (I mere end 35 år har Byggefakta opsamlet data inden for både det private og offentlige projektmarked – et informationsgrundlag, der genererer registrering af 85 % af alle byggeprojekter i Danmark).

Grow Your Business, der siden også er blevet en eksportsucces og har etableret sig i Norge, Sverige og Finland, bruger således markedsdata til at understøtte de mange afgørende beslutninger, alle virksomheder træffer, i de kommercielle faser, herunder strategi-, marketing-, salgs-, PQ-, tilbuds- samt indkøbsprocesser.

En game changer, der styrker hele branchen

Kort sagt giver platformen byggeriets aktører – små som store – adgang til segmenteret information om projekters art, størrelse, placering, parter og meget mere samt et unikt indblik i, hvordan markedet vil udvikle sig over de kommende år, og hvor der vil blive bygget.

– Grow Your Business har ikke kun været med til at styrke vores position i markedet, men også gjort det muligt for os at udvide forretningen til at inkludere mere end boligbyggeri, som vi er stærke på. Førhen ville vi have været begrænset af risikoen og mængden af ressourcer, vi skulle bruge for at undersøge et nyt marked og gøre os relevante. Nu – fordi vi sidder med den relevante, segmenterede data så tidligt i forløbet – kan vi kontakte de fagspecifikke entreprenører og stille med det rette hold med de rette kompetencer til bygherre hurtigst muligt, fortæller Dreyer Arkitekters direktør og kalder værktøjet for ‘en game changer’:

– I byggeriet er der brug for små virksomheder som os, fordi vi ofte er tæt på bygherrer og deres behov. Desuden er vi specialiseret, og det er med til at højne kvaliteten af byggeriet, som det kræves i dag. Vi ser dog stadig, at flere, også mellemstore, virksomheder, bliver opkøbt, fordi de har svært ved at klare sig i konkurrencen. Med Grow Your Business kan den udvikling ændre sig, og samtidig vil den reducerede spildtid i stedet kunne blive brugt på at øge de faglige kompetencer – og dermed styrke branchen generelt.

Blandt de hundredvis af virksomheder i byggeriet, der har købt licens til Grow Your Business er Force4 Architects: - Det stiller os meget stærkere og effektiviserer vores ressourcer i forhold til prækvalifikation og udbud, fortæller arkitekt og COO, Maria Katharina Jockers. Foto: Claudia Dons.
Blandt de hundredvis af virksomheder i byggeriet, der har købt licens til Grow Your Business er Force4 Architects: – Det stiller os meget stærkere og effektiviserer vores ressourcer i forhold til prækvalifikation og udbud, fortæller arkitekt og COO, Maria Katharina Jockers. Foto: Claudia Dons.

En anden af de mange virksomheder, der har købt en licens til Grow Your Business, er Force4 Architects.

Tegnestuen på 10 medarbejdere har de seneste 10 år specialiseret sig inden for design af plejeboliger til blandt andet personer med fysiske og psykiske handicap, hvor særligt tilgængelighed og velfærdsteknologi er udgangspunktet for selve designprocessen.

– I dag er der et øget behov for at kunne optimere sin tid i udvælgelse af projekter og samarbejdspartnere, og det kræver en dybere indsigt i markedet tidligere i processen, fortæller arkitekt og COO, Maria Katharina Jockers, og forklarer, at virksomheden – efter i længere tid at have fulgt flere projektdatabaser – er overbevist om nu at have fundet den rette til at øge og optimere deres pipeline:

– Hurtigt og effektivt udvælger og samler Grow Your Business al relevant viden om projekter, bygherrer, rådgivere og udførende mm., som vi har brug for, og det stiller os meget stærkere og effektiviserer vores ressourcer i forhold til prækvalifikation og udbud.

Intuitivt og uundværligt værktøj

Hundredvis af byggevirksomheder har i dag en licens og dermed adgang til Grow Your Business’ unikke data. Umiddelbart et imponerende antal på få år, men Dreyer Arkitekters direktør, Kåre Kjartan Søstrøm, er dog overrasket:

– Jeg burde egentlig ikke sige det, men jeg forstår simpelthen ikke, at der trods alt ikke er flere arkitekter, der ikke har taget Grow Your Business til sig. Måske sidder de fast i de gamle vaner, og så kan et nyt, digitalt værktøj virke uoverskueligt at komme i gang med – men det er lige indtil, at de prøver det og opdager, hvilke muligheder det giver: Det er det mest intuitive værktøj, vi har arbejdet med, og bliver et uundværligt værktøj for branchen.

– Så for os er det bare om at nyde fordelene, før alle andre også har dem, siger han.

Relateret indhold