Det blev en ny jernbanebro som løb med Konstruktionsprisen 2018. Prisen bliver uddelt af Dansk Forening for Brobygning og Bærende Konstruktioner, IABSE-Danmark.
Broen med navnet TP 30 jernbanebro er 512 meter lang og opført som del af en totalentreprise for Bane Danmark i et konsortium bestående af CG Jensen og Barslund med ISC Rådgivende Ingeniører A/S som totalrådgivere og Krilov Arkitekter som æstetiske konsulenter.
Overbygningen er en komposit kassedrager, som hviler på søjler samt i alt syv tværgående rammer med et spænd på op til 36 meter over motorvejen. Det er første gang i Danmark, at der benyttes en kompositkonstruktion i forbindelse med højhastighedsjernbane.
Motorvej gav begrænsninger
Valget af koncept og byggemetode er i høj grad styret af hensynet til kravet om mindst mulig forstyrrelse af trafikken på motorvejen, som er en af hovedindfaldsvejene til København. Montagen af den cirka 3200 ton tunge ståloverbygning blev udført således, at trafikken kun blev lukket ned i to weekender i løbet af hele byggeperioden på halvandet år.
Jernbanen er designet for højhastighedstog, 250 km/t, og der har været særligt fokus på konstruktionens dynamiske opførsel. 13 stålelementer af cirka 200 ton pr. styk blev under den ene weekendlukning kørt fra Korsør havn med særtransport og samlet med midlertidige boltestød på den sydlige brodel.
Tilsvarende blev udført til stålelementer for den nordlige brodel. De mellemliggende cirka 150 meter mellem motorvejstraceerne kunne monteres og samles uden nedlukning af motorvejen. Stødene i de to 256 meter lange brosektioner blev herefter helsvejst fra bure ophængt i brokasserne og forankrede i endevederlag.
Fra Polen til Korsør
Et andet forhold, der har påvirket valg af brokoncept, er, at der er en stor rekreativ miljøværdi i området. Derfor er det sikret, at anlægget får en minimal barrierevirkning i landskabet.
Linjeføringen og fritrumskravene for motorvejen har givet nogle begrænsninger med hensyn til valg af konstruktionshøjde. Derfor faldt valget på en kompositdragerløsning med understøtning tilpasset de mulige konstruktionshøjder.
Fremstillingen af stålkonstruktionerne skete på værksted i Stettin i Polen, tæt ved kajanlæg med nem adgang til søtransport frem til Korsør Havn, hvorfra transport til byggepladsen skete med særtransport ad motorvej.
Prisoverrækkelsen finder sted i april 2019.