I samarbejde med Pembroke Real Estate skal Schmidt Hammer Lassen Architects stå for det 43.000 kvadratmeter store udviklingsprojekt Hästen 21 i det centrale Stockholm.
Det nye bygningskompleks vil bestå af en kombination af varieret detailhandel, kontorlokaler, og citylejligheder, som skal sikre et levende og livligt bymiljø. Åbne glasfacader, indrammet med lys natursten, samt bygningens indfald sikrer ifølge Schmidt Hammer Lassen en sammenhæng med til de tilstødende bygninger.
– Projektet i sig selv overgår beliggenhedens fysiske rammer ved mere at være som en fuld urban revitalisering af et centralt område i Stockholm, der ikke rigtigt virkede på fodgænger-niveau. Historisk set plejede der at være gader igennem og mellem bygningerne på stedet, og vores forslag sigter mod at bringe dette byliv tilbage. Vi indfører små passager, genveje og lommer med parker, selv på toppen af bygningen. På den måde skaber vi en ny bydel, der vil være åben 24/7 og ikke kun i kontortiden fra mandag til fredag, forklarer Kristian Ahlmark, seniorpartner hos Schmidt Hammer Lassen Architects, i en pressemeddelelse.
Dynamik
Detailområdet på de lave niveauer, der har forbindelse til byen, giver god mulighed for at brande butikker og skabe ekstraordinære kundeoplevelser, ved at forbinde niveauer og skabe nye veje gennem bygningen, som samtidig skaber genveje gennem blokken. Desuden fremhæver Schmidt Hammer Lassen, at indførelse af nye byrum – indgangsplaza og gadelomme – vil styrke integrationen mellem bygningen og byen.
Kontordelen er designet til at optimere indfald af dagslys og skabe en fantastisk udsigt over Stockholms skyline – uden at gå på kompromis med funktionaliteten. På flere niveauer har lejerne adgang til udearealer med grønne tagterrasser samt alle fordelene fra den delte business-foyer, hvor der er møde- og konferencefaciliteter. Lejlighederne er placeret i deres egen vertikale del af bygningen, så det bliver synligt i byen, og der er altaner mod gaden.
– Vi ønsker at skabe en bygning, hvor de forskellige komponenter kommer til at skabe en unik dynamik baseret på forskellige grader af social interaktion. Som et levende tværsnit af byen med dens beboere, forbipasserende, spisende gæster, shopperne, turister, og folk på arbejde, slutter Kristian Ahlmark.