Ny bygning er en levende lærebog i Stockholm

Danske arkitekter har designet uddannelsesbygning i Sveriges hovedstad, der er et undervisningsobjekt i sig selv.
Foto: Mikael Olsson
Foto: Mikael Olsson

Kungliga Tekniska Högskolas nye undervisningshus

  • Det 3.600 kvadratmeter undervisningshus er syv halve etager og 18 meter højt.
  • Som del af Kungliga Tekniska Högskolas campus i Stockholm, åbnede huset officielt mandag 16. oktober under fejringen af campussens 100 års fødselsdag.
  • Huset har plads til 800 studerende, og alle undervisningslokaler har plads til mindst 70 personer.

Christensen og Co. Arkitekter har i tæt samarbejde med Kungliga Tekniska Högskolas studerende, undervisere og administration skabt det nye undervisningshus, som netop er åbnet.

Huset er en levende lærebog, hvor brugernes behov er integreret i hver eneste kvadratmeter og visuelle kig mellem aktiviteter skal åbne op for et sanseligt møde med byggefagets anatomi.

Et pædagogisk redskab

– Husets er i sig selv et undervisningsobjekt, hvor de synlige konstruktioner og en lang række sensorer gør det muligt at eksperimentere med de fysiske rammer, så de studerende kan opleve effekten af arkitekturen på egen krop, siger Niels Toft Wendelboe fra Christensen og Co. Arkitekter.

Undervisningshuset er hjemmebane for KTH’s bygningsingeniørstuderende. Derfor er der integreret funktioner til at eksperimentere med indeklima og det byggede miljø.

– Ambitionen har været at skabe et af KTH’s mest fleksible og innovative uddannelsesmiljøer. Samtidig har det været vigtigt ikke at gøre noget, der opleves som for high tech. Dette skal være et levende miljø, hvor alle er velkomne, forklarer KTH’s lokale projektleder Sara Eriksson.

En brugerdrevet proces

I analyse- og designprocessen, som Christensen og Co. Arkitekter har stået for, har dialogen med studerende, undervisere og ejendomsselskab, formet bygningens udtryk.

Resultatet blev husets funktion som et læringslaboratorium med fokus på den menneskelige oplevelse af det byggede miljø, hvor det fysiske studiemiljø opmuntrer til social interaktion og vækker nysgerrigheden efter at gå på opdagelse i det byggede miljøs muligheder.

Anna-Karin Högfeldt, der arbejder med uddannelsesudvikling og lærerudvikling for KTH, har deltaget i projektet og mener, at huset: “tilbyder fleksible undervisnings- og læringsmetoder, som klart tager udgangspunkt i elevernes behov. De digitale muligheder, der tilbydes i huset, betyder ikke, at lærere og studerende bliver frataget fysiske møder, tværtimod.”

En synergispiral

Undervisningshuset er skabt som et spiralforløb af oplevelser, hvor blikretninger og synlighed mellem aktiviteter bidrager til kvaliteten af studiets faglige og sociale miljø.

Huset er tilrettelagt sådan, at aktiviteterne “suger” de studerende op igennem huset, fordi lokalerne til den obligatoriske undervisning er placeret strategisk rundt omkring i hele huset.

Spiralforløbet, der ender på en tagterrasse med drivhus, lader de studerende fornemme de mange forskelligartede aktiviteter og rumligheder, hvor de både bevidst og gennem ubevidst påvirkning kan blive inspireret af hinanden.

Relateret indhold