Cirkulær arkitektur skal brande Danmark under OL i Paris

De danske OL-pavilloner indbragte presseomtale til en værdi af knap 114 mio. kr. under OL i 2016. I år skal bl.a. dansk arkitektur, cirkularitet og bæredygtighed sælge Danmark.
Succesen med OL-pavilloner ved OL i London, Rio og Tokyo skal gentages ved OL i Paris i 2024. Det er arkitekterne fra Briq og Lendager, der har designet pavillonen, der i sig selv skal formidler dansk innovation, grøn tænkning, designforståelse og livsstil. Samme team stod også bag OL-pavillonen i Tokyo, der bl.a. var bygget op over 5.000 stole produceret af genbrugsplast. Visualisering: Briq og Lendager
Succesen med OL-pavilloner ved OL i London, Rio og Tokyo skal gentages ved OL i Paris i 2024. Det er arkitekterne fra Briq og Lendager, der har designet pavillonen, der i sig selv skal formidler dansk innovation, grøn tænkning, designforståelse og livsstil. Samme team stod også bag OL-pavillonen i Tokyo, der bl.a. var bygget op over 5.000 stole produceret af genbrugsplast. Visualisering: Briq og Lendager

OL i Paris 2024 bliver et af verdens største udstillingsvinduer og giver en helt særlig og unik mulighed for at vise hvad vi kan i Danmark til både internationale medier, beslutningstagere og de millioner af besøgende fra hele verden, der ser med på tv eller besøger den franske hovedstad.

Det vil VisitDenmark og Erhvervsministeriet udnytte med et stort erhvervsfremstød, der skal sætte fokus på danske styrkepositioner og bane vej for yderligere eksport, investeringer og internationalt samarbejde.

Læs også: Regenerativt byggeri får ny netværksplatform at stå på

Det såkaldte Danmarksfremstød bygges op om fire danske styrkepositioner: design, mad, sundhed og bæredygtige løsninger. Det finder sted ved Danmarkshuset i Paris og i den danske Frederikskirke fra 26. juli til 11. august 2024. Fremstødet er bl.a. støttet af Realdania. Herfra siger adm. direktør Jesper Nygård:

– Fremstødet under OL er en unik platform til at vise verden, hvad Danmark kan bidrage med inden for bl.a. arkitektur, cirkularitet og bæredygtighed inden for det byggede miljø. At bruge den danske pavillon som ramme for et dansk bidrag er en bæredygtig vej, hvor vi bruger eksisterende bygninger i stedet for at bygge nyt. Området ved Danmarkshuset er nogle rigtig fine rammer til at invitere indenfor og vise danske løsninger.

Værdi af presseomtale: Enorm

Danmark har siden OL i London i 2012 givet internationale besøgende, medier, sportsudøvere og virksomheder en smagsprøve på Danmark gennem danske OL-pavilloner. I London tiltrak forskellige events og aktiviteter ved de danske pavilloner ca. 250.000 heraf 46 medier.

I 2016 tiltrak den 300 kvm store danske pavillon på Ipanema-stranden i Rio ca. 190.000 besøgende og 170 medier. Det gav international presseomtale af Danmark til en værdi af 113,9 mio. kr.  Visualisering: Henning Larsen
I 2016 tiltrak den 300 kvm store danske pavillon på Ipanema-stranden i Rio ca. 190.000 besøgende og 170 medier. Det gav international presseomtale af Danmark til en værdi af 113,9 mio. kr. Visualisering: Henning Larsen

Ved legene i Rio de Janeiro fire år efter besøgte ca. 190.000 besøgende og 170 medier den dansk pavillon. Det gav international presseomtale af Danmark til en værdi af 113,9 mio. kr.

Temaet for årets erhvervsfremstød er ‘livskvalitet’:

– Ved at skabe en pavillon midt i Paris, hvor rigtig mange mennesker hver dag passerer forbi, har vi mulighed for at skabe opmærksomhed og fortælle mange af de gode historier om Danmark og om danske løsninger, dansk livskvalitet og vores måde at være på, siger adm. direktør i VisitDenmark, Katja Moesgaard.

Læs også: Mød Urban Tree: Fra industrielt affald til vandforsinkende bytræ

Erhvervsminister Morten Bødskov tilføjer:

– Begivenheder som de Olympiske lege er mere end bare store sportspræstationer. Det er også en mulighed for at vise danske løsninger og virksomheder frem for de 10 millioner besøgene, man forventer til OL 2024. Det potentiale skal vi udnytte og derfor står regeringen sammen med VisitDenmark bag et 17 dage langt erhvervsfremstød til under legene i juli. Frankrig er det ottendestørste eksportmarked for Danmark og i kraftig vækst. Derfor har det stor betydning for Danmark at være synlige under OL i Paris.

Relateret indhold