Det norske Statsbygg tildelte tirsdag den 12. april AART architects førstepladsen i den åbne, internationale arkitektkonkurrence om det nye vikingetidsmuseum på Bygdøy nær Oslo centrum. Det skriver AART architects i en pressemeddelelse.
Over de kommende måneder skal det danske arkitektfirma med kontor i Oslo sammen med det næst- og tredjebedste forslag indgå i en endelig forhandlingsrunde om det nye museum.
Det nye museum får et samlet areal på 13.000 kvadratmeter, hvoraf de 9.300 kvadratmeter er nybyg, og visionen er, at det skal blive et globalt, førende center for formidling af viden om vikingetiden.
Vigtigt kulturminde
– Juryens konklusion er, at AART architects’ vinderforslag giver en særdeles god løsning på en kompliceret udfordring. Det nye museum skal sørge for en sikker bevaring af den unikke og populære vikingetidssamling, som hører til blandt verdens vigtigste kulturminder, fortæller Harald Nikolaisen, administrerende direktør i Statsbygg.
– Det er med stor respekt, at vi går til opgaven om at skabe nye rammer for Norges unikke og ikoniske vikingetidssamling. En opgave, hvor vi med en dyb forståelse for de kulturhistoriske værdier og moderne formidlings- og oplevelsesformer skal løfte og skabe nye muligheder for et af landets mest markante museer, fortæller Anders Tyrrestrup, arkitekt og partner i AART architects.
Indrammer historien
– Med et cirkelslag indrammer vi historien og føjer en ny dimension til oplevelsen af museet – alt sammen nøje afstemt den unikke, kulturhistoriske kontekst, fortæller Anders Tyrrestrup.
Særegent for AART architects’ vinderforslag er den cirkulære tilbygning, der skaber et intuitivt udstillingsflow og bevarer Arnstein Arnebergs Vikingeskibshus fra 1926 som en fremtrædende og fuldt integreret del af det nye museum. Vikingeskibshusets ro og overskuelighed videreføres og transformeres med den runde tilbygning over i et dynamisk og sammenhængende forløb af udstillingsrum og formidlingsmuligheder omkring en indre gårdhave.
– Sammen med Vikingeskibshusets korsform skaber cirkelslaget et overraskende enkelt og effektivt svar på opgaven. Det gælder både i forhold til dets arkitektoniske, funktionelle og symbolske sammenhæng. Cirklen, der går igen i vikingernes symbolverden, kobles med korset, og der opstår en ny helhed og ikonisk signatur for museet, fortæller Anders Tyrrestrup.