Regeringen og et flertal blandt Folketingets partier indgik i går en aftale om rammerne for at indføre et ID-kort i bygge- og anlægsbranchen for derved at styrke indsatsen mod social dumping.
Aftalen betyder, at bygherrer fremover skal sikre ID-kort på alle offentlige og private byggeprojekter over 100 mio. kroner, og kortet skal indeholde oplysninger om både medarbejder og arbejdsgiver og registrere ind- og udtjekning på byggepladsen.

Øger risikoen for fængselsstraf i asbestsager
Hos Danske Byggefag, der er en sammenslutning af syv fagforbund med medlemmer i byggebranchen, hilser man aftalen velkommen, da et fælles ID-kort længe været et stort ønske for store dele af byggebranchen.
Samtidig understreger Danske Byggefag vigtigheden af, at arbejdet med at få det nye kort ud at virke i virkeligheden skal ske hurtigt og i tæt samarbejde med både arbejdsgiverne og lønmodtagerne og branchens øvrige interessenter.

– Det er vigtigt, at vi får et kort, som lønmodtagerne kan se sig selv i. Derfor er vi i Danske Byggefag klar til at bidrage i arbejdet med den konkrete udformning, og vi glæder os til at indgå i arbejdet med at få ID-kortet op at køre hurtigst muligt, siger formand Claus von Elling.
Brug for én samlet model
I dag er flere større aktører allerede i gang med at udvikle egne løsninger og systemer, men hvis hvert firma går sin egen vej, risikerer branchen både at bruge unødige ressourcer og at skabe forvirring, når et fælles ID-kort alligevel bliver virkelighed, påpeges det yderligere:
– Vi kan ikke have, at nogle trykker på pauseknappen, mens andre bruger millioner på hver deres system. Det er spild af tid og penge. Der skal tempo på processen, og der skal vælges én samlet model, som alle kan bruge, siger Claus von Elling.

Danmark vil have strammere EU-regler mod social dumping
Han tilføjer:
– Et ID-kort er ikke raketvidenskab. Et kort magen til det, politikerne efterspørger, findes allerede i både Sverige, Norge, Belgien og en række andre lande. Danmark skal ikke udvikle vores eget, men kan købe noget, der allerede virker.

Byggeriet buldrer – men sikkerheden halter bagefter
Formanden fastslår, at uanset om løsningen bliver branchebaseret eller statslig, er det afgørende, at modellen bliver en ubureaukratisk, sikker og skalerbar:
– Et ID-kort skal hjælpe til, at både virksomheder, myndigheder og ansatte ikke drukne i papirarbejde, siger Claus von Elling, som ser frem til, at ID-kortet senere vil kunne udbredes til resten af byggebranchen og til andre brancher, hvor der også er risiko for svindel og underbetaling.
Staten indfører et system senest i 2030, hvis ikke branchen selv har udviklet en fælles løsning senest i 2028.