Sidste år måtte 3.078 virksomheder i Danmark dreje nøglen om.
Det er det højeste antal konkurser siden 2010, viser tal fra Danmarks Statistik, og særligt byggebranchen var hårdt ramt:
I 2023 oplevede branchen konkurser på 672 blandt aktive virksomheder, og det seneste Bygherrebarometer viser, at bygherrerne også opfatter konkurser som en væsentlig udfordring i 2024.
Konkursbølge slår rekord: “Værre end efter finanskrisen”
Uanset om man er en lille privat bygherre eller en større professionel bygherre, kan man ende i en vanskelig situation, hvis entreprenøren på et projekt går konkurs.
Derfor har Bygherreforeningens Markedsudvalg nu udarbejdet en guide, der skal hjælpe bygherreorganisationer med at håndtere konkurser med indsatser før, under og efter en konkurs:
– De seneste år har der været usædvanlig mange konkurser i byggeriet. Det er en rigtig ærgerlig udvikling, for en konkurs rammer mange parter i en byggesag – både bygherre, entreprenørens medarbejdere og involverede underentreprenører og leverandører. Markedsudvalget har sammensat en række gode råd både til, hvordan man forbereder sig, men også hvordan man kan bidrage til at undgå konkursen, samt til hvordan man kommer godt videre med at få projektet færdiggjort, fortæller Bygherreforeningens direktør, Henrik L. Bang.
Gør overvejelser inden, konkursen rammer
Michael Nielsen-Elgaard, der vicedirektør i det almene boligselskab KAB, har selv håndteret flere entreprenørkonkurser, og de erfaringer har han bidraget med til guiden:
– Det vigtigt at gøre sig nogle overvejelser omkring risikoen for konkurs, allerede inden den indtræffer. En konkurs er nemlig altid forbundet med stor usikkerhed, både ift. tidsforløbet og de økonomiske konsekvenser for det aktuelle projekt.
– Konkursen medfører ofte forsinkelser og ekstraomkostninger og kan have vidtrækkende konsekvenser for bygherreorganisationen, projektet og for de berørte interessenter – i vores tilfælde også beboere, som risikerer at flytte senere ind end forventet, siger han.
Stop betalinger og sikr byggepladsen
En af de ting, der bliver lagt vægt på i guiden, er behovet for at være hurtigt på aftrækkeren, når konkursen rammer.
Det handler bl.a. om at få informeret og orienteret relevante interessenter, både internt og eksternt, og der kan være flere grænseflader, der skal aktiveres. Derudover skal alle betalinger standses, byggepladsen skal sikres, og der skal skabes et overblik.
Boligentreprenørs konkurs rammer projekter for mere end 3 mia. kr.
I KAB har man f.eks. udbredt kendskabet til processer for konkurser internt i organisationen, som en måde at sikre muligheden for hurtig handling på:
– Det handler bl.a. om at lukke byggepladsen af og sætte overvågning på for sikring af materialer, standse alle betalinger – på den konkrete sag og eventuelt andre sager med de samme aktører, skabe sig overblik over interessenter, kontakte en advokat der kan håndtere de juridiske aspekter, forklarer Michael Nielsen-Elgaard og fortsætter:
– Det næste, der sker, er, at vi danner os et billede af stadet og økonomien og ser på, hvilke kontraktlige forpligtelser, der mangler samt hvilke mangler, der er ved det udførte. Her benytter vi os bl.a. af fotoregistrering og dokumentering. Derudover ser vi på, hvilke andre parter på sagen, der har interesse i at redde eget skind – på bekostning af vores projekt. Det er typisk underentreprenører, som også er berørte af konkursen. Hele vejen igennem sørger vi for at håndhæve egne interesser. Med denne ’førstehjælp’ har vi gode forudsætninger for at komme videre og styre projektet sikkert i mål.
Guiden, som kan hentes gratis på Bygherreforeningens hjemmeside, præsenteres for medlemmer til september.