Udvalgte eksperthold skal skabe støjfrie oaser

Sammen med foreningen Realdania har Gladsaxe og Furesø Kommuner valgt to hold rådgivere, som skal komme med løsninger på, hvordan den sundhedsskadelige støj fra motorvejene reduceres.
Gennemsnitlig kører 57.800 biler og lastbiler hver dag via Hillerødmotorvejen gennem Furesø Kommune. Genrefoto: Getty Images.
Gennemsnitlig kører 57.800 biler og lastbiler hver dag via Hillerødmotorvejen gennem Furesø Kommune. Genrefoto: Getty Images.

Støjplagede kommuner

  • – Gladsaxe Kommune er den kommune i landet, som har det største antal boliger, som er støjplagede fra statens veje. Antallet af støjbelastede boliger i Gladsaxe er steget med hele 30 % siden 2012. 21.000 borgere i Gladsaxe er plaget af støj.
  • – I Furesø Kommune er ca. 3700 boliger støjbelastede med mere end 58dB, hvilket svarer til ca. 8400 borgere, viser seneste beregning fra 2019. Procentmæssigt er ca. 21 % af boliger eller ca. 20,5 % af borgerne i Furesø Kommune dermed støjbelastede.

På landsplan er over 700.000 boliger belastet med vejstøj over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 58 decibel (dB) ved nybyggeri udendørs. Flere steder og især i hovedstaden er problemet så omfattende for mange mennesker, at de risikerer at blive syge af det.

Nogle af de kommuner i Danmark, som er mest plaget af trafikstøj, er Gladsaxe og Furesø Kommuner. Begge kommuner er gennemskåret af motorveje, og det går ud over borgerne og er en hindring for at udvikle blandt andet nye boligområder og daginstitutioner.

I starten af året gik Gladsaxe og Furesø Kommuner derfor sammen med den filantropiske forening Realdania om at indsamle den nyeste viden om mulighederne for at skærme byer mod trafikstøj.

Store områder, hvor man ikke kan bo

Projektet inddrager eksperter og aktører, som arbejder med gener og løsninger på trafikstøjen. Det gælder for eksempel Vejdirektoratet, Miljøstyrelsen og en række vidensinstitutioner, som blandt andet kan hjælpe med den seneste viden om støjskærme støjdæmpende asfalt samt hjælpe med at afdække de juridiske, økonomiske og tekniske forudsætninger for at overdække motorvejene.

Læs også: Rapport: Støjskærme af træ giver klimagevinst

– Vi har store arealer, hvor der ikke kan bo mennesker på grund af støj fra motorvejene, eller hvor vores rekreative arealer og naturområder er støjbelastet og dermed forringet, siger Furesøs borgmester Ole Bondo Christensen og fortsætter:

– Hidtil har vi ikke kunnet finde løsninger med en overbygning af motorvejen, som var mulige at realisere på grund af økonomien. Men hvis vi også begynder at regne på, hvad trafikstøjen koster på sundheden og manglende muligheder for at udvikle vores by og forringelse af vores natur og rekreative områder, så bliver det pludselig et helt andet regnestykke.

Et stort videns-hul

I Danmark findes allerede stor viden om støjreducerende vinduer og facader, støjafskærmning ved vejene, støjfri asfalt m.m. Men der er brug for nye og helhedsorienterede løsninger på, hvordan man kan udvikle byer, der er plaget af trafikstøj, så de bliver attraktive at bo og opholde sig i.

– Der er et stort ‘videns-hul’ i forhold til at finde de gode innovative løsninger på, hvordan vi kan vedligeholde og udvikle de byrum og friarealer, som er udfordret af støj fra de store veje. Løsninger, der samtidig kan være med til at understøtte udviklingen af den bæredygtige by, så byens andre udfordringer med for eksempel klimatilpasning, CO2-reduktion og affald kan løses, siger Björn Emil Härtel Jensen, projektchef i Realdania.

De to hold, der skal skærme byen

Parterne har nu valgt to hold til opgaven: Det ene, som består af eksperter fra Cowi, Urban Creators og Urban Power, skal undersøge, hvordan man kan skærme byen med støjreducerende tiltag tæt på motorvejen. Det andet hold, som består af Labland og 103 Rådgivende Ingeniører, skal undersøge, hvordan man kan lave støjfrie oaser i den omkringliggende by.

Projektet afsluttes i marts 2022 med ekspertholdenes bud på løsninger på støjudfordringerne, som formidles i en afsluttende rapport og præsenteres på et webinar.

Projektet koster 1,7 millioner kroner at gennemføre, hvoraf Gladsaxe og Furesø Kommuner bidrager med henholdsvis 500.000 og 350.000 kr., mens den filantropiske forening Realdania støtter projektet med 850.000 kr.

Relateret indhold