Flertal vil slå åben dør ind

Det vil klæde Socialdemokraterne med lavere cigarføring i spørgsmålet om ny rapport om Kattegatforbindelsen, mener Venstres transportordfører.
Femern-forbindelsen skal stå klar, før Venstre ser grund til at kigge nærmere på en Kattegat-forbindelse. Illustration: Femern A/S,
Femern-forbindelsen skal stå klar, før Venstre ser grund til at kigge nærmere på en Kattegat-forbindelse. Illustration: Femern A/S,

Det undrede mange iagttagere, at Venstres transportordfører, “Mr. Vej” Kristian Pihl Lorentzen, var fraværende ved konferencen i Aarhus om Kattegatforbindelsen.

Men det havde en naturlig forklaring, idet han for længe siden havde planlagt en miniferie til Rom med sin hustru og derfor ikke kunne være to steder samtidig.

Det er på den anden side af Femernprojektet, at vi eventuelt taler om Kattegatforbindelsen.

Kristian Pihl Lorentzen Transportordfører, Venstre

I forbindelse med konferencen viste der sig et klart politisk flertal for en alternativ analyse af muligheder for en fast Kattegatforbindelse, og Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn varslede et beslutningsforslag i Folketinget efter sommerferien.

Opdateret analyse

– Det vil være at sparke en åben dør ind. Transportministeren har meldt ud, at han ønsker en opdateret analyse på baggrund af Landstrafikmodellens 2015-tal, så vi får de nyeste tal indarbejdet i analysen. Vi må alt andet lige regne med, at Landstrafikmodellen kan bruges til at give os et beslutningsgrundlag i forhold til større trafikale projekter. Det centrale er dog, at det er de nyeste, opdaterede tal, som anvendes. Det er også ministerens hensigt. Kattegatforbindelsen er et visionært projekt, som vi i Venstre håber på længere sigt kan bygges, fordi det vil binde landsdelene sammen. Men det står fast, at det ikke på kort sigt er realistisk, fordi Femernprojektet skal gennemføres frem til 2028. Derfor er det på den anden side af Femernprojektet, at vi eventuelt taler om Kattegatforbindelsen. I mellemtiden skal vi skaffe os det bedst mulige beslutningsgrundlag, siger Kristian Pihl Lorentzen til Dagens Byggeri.

Verbale klø til S

Han benytter i øvrigt lejligheden til at lange ud efter socialdemokratiets ordfører Rasmus Prehn, der vil have et beslutningsforslag til efteråret.

– Det klæder ikke Socialdemokraterne med den meget høje cigarføring, jeg kan forstå, der har været på konferencen i Aarhus. Det var netop en socialdemokratisk ledet regering, som holdt analysen tilbage i flere år, fordi den ikke passede ind i den højt profilerede Togfonds timemodel. Faktisk er der et modsætningsforhold mellem Kattegatforbindelsen og timemodellen. Derfor ville det klæde Socialdemokraterne med lidt lavere cigarføring – specielt nu, hvor det står klart., at det højt profilerede togfondsprojekt skal revurderes, fordi pengene simpelthen ikke er til stede, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

Relateret indhold