Om GK
- GK Gruppen er Skandinaviens førende leverandør af bygningsteknik og har en omsætning på over 6 mia. NOK.
- Med cirka 3200 ansatte og 84 kontorer i Norge, Sverige og Danmark leverer koncernen bæredygtige løsninger inden for ventilation, køling, bygningsautomation, el, rør og sikkerhed.
- Missionen er at bygge bæredygtige samfund til de kommende generationer.
GK Gruppen havde efter fjerde kvartal 2020 driftsindtægter på 6127 millioner norske kroner sammenlignet med 6345 millioner norske kroner i 2019. Resultat før afskrivninger (EBITDA) udgjorde 158 millioner norske kroner, hvilket er en forbedring på 167 millioner kroner sammenlignet med året før. Årets resultat før skat blev 88,5 millioner kroner, som er en forbedring på 304 millioner norske kroner sammenlignet med året før. Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.
– Vi har i 2020 lanceret en ny koncernstrategi. Vores klare mål er at bidrage til gode klimaløsninger ved at levere og drifte smarte tekniske installationer med minimalt ressourceforbrug, minimal klimapåvirkning og minimale driftsomkostninger i både nye og eksisterende bygninger. Det er derfor glædeligt at se, at den formidable indsats, som vores 3.000 medarbejdere præsterede sidste år, har ført til gode resultater, siger koncernchef i GK Gruppen, Kim Robert Lisø.
Ny strategi blev søsat
GK lancerede i 2020 sin nye koncernstrategi, som skal udrulles i alle dele af virksomheden. Strategien definerer tydelige retningslinjer for, hvordan GK skal arbejde med at være en aktiv pådriver i den grønne omstilling.
– Vi har forpligtet os med vores nye vision om at være et klimaforbillede. For os er der en klar sammenhæng mellem bæredygtighedsarbejde og langsigtet rentabilitet. Arbejdet med bæredygtighed styrker vores risikostyring, sænker vores omkostninger og øger tilfredsheden blandt vores medarbejdere. Vi bliver en mere attraktiv partner og arbejdsplads, siger Kim Robert Lisø, som er overbevist om, at de nye tiltag vil sikre en bæredygtig og rentabel vej fremad for koncernen.
GK Danmarks etablerede også en kompetenceenhed for tværfaglig projektledelse i det forgangne år. Den skal gøre koncernen bedre rustet til at betjene kunderne i de tidlige faser af deres projekter.