I juli sidste år indgik NCC og Arkil en aftale om at Arkil købte NCC’s Road Service afdeling. Handlen var dog betinget af, at Konkurrencestyrelsen også nikkede ja til aftalen.
Ligeledes var der også en klausul om, at betingelserne for handlen skulle være opfyldt inden en vis periode.
Processen med godkendelsen hos konkurrencestyrelsen har dog trukket så længe ud, at tidsfristen pludselig var overskredet. Det valgte Arkil at benytte sig af og trak sig fra handlen.
– Vi er kede af, at fusionen ikke kunne gennemføres inden udløbet af tidsfristen, for vi havde set meget frem til at byde de ca. 200 ansatte i NCC Road Services velkommen i Arkil, lyder det fra Jørgen Søndergaard, adm. direktør i Arkil A/S.
Arkil: organisk vækst frem for opkøb
Meningen med opkøbet fra Arkils side var at få tilført både traditionelle vejservice-aktiviteter og mere specialiserede ydelser inden for fejning, afvanding og ukrudtsbekæmpelse.
Dermed kunne Arkil levere flere konkurrencedygtige ydelser til nuværende og nye kunder.
– Nu vil vi i stedet forfølge en strategi, hvor vi over tid igennem organisk udvikling og eventuelt mindre opkøb opnår den udvikling og de synergier, som købet af NCC Road Services ville have givet os, siger Jørgen Søndergaard.
NCC afsøger nye salgsmuligheder
Hos NCC har man besluttet af fortsætte forretningen, mens alternative salgsmuligheder nu overvejes.
– Vi har en god og sund forretning, som løser en lang række opgaver for både offentlige og private kunder, siger Ivan Pedersen, direktør i NCC Road Service.
– Vi har gode, trofaste medarbejdere, som fortsætter det gode arbejde med at levere på vores kontrakter og vinde nye.
NCC Road Service har en række driftskontrakter og specialer inden for Fejning, Rabatvedligeholdelse, Skilt & Trafikafvikling, Ukrudtsbekæmpelse og In Situ støbte kantsten.
Road Service arbejder landsdækkende via syv afdelingskontorer, og forretningen har cirka 200 medarbejdere.