78 håndværkere ville normalt være alvorligt skadet – men der er 0

Danmarks største byggeplads runder 3.000.000 arbejdstimer uden alvorlige ulykker - og det er langt bedre end byggebranchens traditionelle statistik for arbejdsulykker.
Alvorlige arbejdsulykker har der foreløbigt ikke været på Femern og det er helt unikt på så omfattende projekter. Foto: Femern A/S.
Alvorlige arbejdsulykker har der foreløbigt ikke været på Femern og det er helt unikt på så omfattende projekter. Foto: Femern A/S.

Femern Bælt tunnelen

  • Femern-tunnelen rummer en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jern- banespor.
  • Det vil tage ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.
  • Bilisterne kan køre 110 km/t i tunnelen. Elektriske tog kan køre gennem tunnelen med
  • 200 km/t.
  • Anlægsrammen for Femern-forbindelsen er på 55,1 mia. kr. i 2015-priser.
  • Femern Bælt-tunnelen forventes at stå færdig i 2029.

Store anlægsarbejder med travle byggepladser og mange udførende er ofte en cocktail, der fører alvorlige arbejdsulykker med sig. Sådan behøver det dog ikke være. Danmarks største byggeplads er f.eks. blandt de bedste, når det kommer til at arbejdsmiljøet frit for alvorlige ulykker.

Det er facit hos tunnelkonsortiet FBC efter de første 3 mio. arbejdstimer er rundet. Konsortiet udgraver tunnelrenden og udfører hovedparten af det marine arbejde i forbindelse med det store tunnelbyggeri under Femern Bælt.

Skadesopgørelsen bygger på samme metoder som den øvrige byggebranche. Og det viser, at ulykkesfrekvensen er ekstraordinært lav på Femern byggeriet.

I sammenligning med det normale antal arbejdsulykker i bygge- og anlægsbrancen, ville samme antal arbejdstimer have resulteret i 78 arbejdsulykker, lyder regnestykket fra Femern A/S.

– Vi er tilfredse med, at vi generelt har en særdeles lav ulykkesfrekvens på vores projekt. FBC er gået til opgaven med det samme mål som os, nemlig at være Danmarks sikreste byggeplads, siger Gintaras Vagelas, der er Heath & Safety manager i Femern A/S.

FBC består af to hollandske virksomheder; Boskalis International B.V. (Holland) og Van Oord Dredging and Marine Contractors B.V. (Holland). De har løbende haft 200-500 ansatte på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen.

De ansatte udgraver tunnelrenden og udfører andre gravearbejder til søs. De skal også opføre de to arbejdshavne på dansk og tysk side og de nye landområder, der opstår som følge af udgravningen.

Oveni kommer inddæmning af områderne til de fremtidige tunnelportaler på dansk og tysk side.

Forklaringen på det lave ulykkestal er simpel:

– Vi har stor erfaring med de store anlægsprojekter til søs og har opbygget en god sikkerhedskultur hos os. Vi fortsætter naturligvis samarbejdet med både vores underentreprenører og Femern A/S om sikre og forbedre forholdene, siger Safety Manager Michiel Klaui fra FBC.

Relateret indhold