Siden Infrastrukturplan 2035 og dermed en tredje limfjordsforbindelse blev vedtaget i 2021, har der været afholdt høringer, der er projekteret og foretaget VVM-undersøgelser og miljøkonsekvensvurderinger.
Nu har Vejdirektoratet valgt Cowi som bygherrerådgiver på fjordkrydsningen, der forventes at være klar til brug i 2034.
Et skridt nærmere: 2,4 mio. kr. til stibro, der skal koble Aalborg bedre sammen
For der mangler rigtig meget – f.eks. opmålinger, geotekniske- og arkæologiske undersøgelser, besigtigelser og ekspropriationer – inden anlægsarbejdet kan blive igangsat i forventeligt 2027. Selve anlægsarbejdet forventes at tage ca. syv år.
Og det er ikke så lidt, der skal ske i løbet af de næste ni år.
Projektet omfatter:
- Anlæg af en ca. 20 km lang 4-sporet motorvej vest om Aalborg via øen Egholm
- 2 km udbygning af E45 ved Svenstrup
- Ca. 700 m dalbro over Østerådalen
- Motorvejen føres under Limfjordens sydlige løb i en tunnel og over Nørredyb på lavbroer
- Motorvejen tilsluttes det øvrige vejnet via 5 tilslutningsanlæg
- Opsætning af cirka 5 km støjskærme
- Landindvinding på sydsiden af Egholm
- Etablering af cirka 120 ha erstatningsnatur
Det samlede anlægsbudget lyder på ca. 8,9 mia. kr. (2024-priser). Heraf udgør sænketunnel, lavbroer og landindvinding godt halvdelen.
Klar til næste fase
Formålet med den 3. Limfjordsforbindelse er at mindske rejsetiden og aflaste Limfjordstunnellen, Limfjordsbroen og store dele af Aalborg i myldretidsperioderne. Samtidig vil den nye forbindelse skabe muligheder for udvikling af nye erhvervsområder nord for Limfjorden.
Med valget af bygherrerådgiveren kan projektet nu gå ind i næste fase, hvor bl.a. fjordkrydsningen og en dalbro skal projekteres. Projektleder Per Seidelin fra Vejdirektoratet siger:
– Der vil her være fokus på designoptimeringer og dermed på CO2 reduktion.
Vejdirektoratet har behov for at erhverve ca. 260 ha permanent til anlægsprojektet og ca. 92 ha til midlertidige arbejdsarealer. Omkring 160 ejendomme bliver berørt af projektet.
Erstatningsnatur og faunapassager
Den 3. Limfjordsforbindelse vil krydse øen Egholm, som rummer beskyttet natur. For at skåne naturen vil der blandt andet blive etableret erstatningsnatur et til to år inden byggeriet begynder, så truede arter kan nå at falde til på de nye levesteder.
Desuden anlægges faunapassager, så dyr kan krydse Limfjordsforbindelsen på en sikker måde, ligesom der er krav om en række afhjælpende foranstaltninger under byggeriet for at beskytte flora og fauna.
Top10: Største projekter med byggestart i 2024 – Nordjylland
Senior Vice President i Cowi, Sidsel Stabell Hoppe, siger:
– Det er en vigtig opgave at gøre selve byggeriet af den 3. Limfjordsforbindelse så skånsom overfor naturen, miljøet og naboerne som muligt.
Naboerne skånes bl.a. vha. 5 km støjskærme samt tilskud til støjisolering for boliger, hvor støjbelastningen overstiger 63 dB efter vejens åbning.
Ifølge Vejdirektoratets tidsplan vil der være projektering fra 2. kvartal 2026 til 1. kvartal 2027. Entrepriser vil blive udbudt i nogenlunde samme tidsrum.