Næste fase af ny limfjordsforbindelse kan gå i gang. Cowi valgt som rådgiver

Med udpegelsen af Cowi som rådgiver på den 3. Limfjordsforbindelse kan det ca. 8,9 mia. kr. dyre projekt gå ind i en ny fase. Forbindelsen skal bl.a. aflaste dele af Aalborg samt Limfjordstunnel og -bro.
Visualisering af en bro bagest i billedet. I forgrunden et område med både natur og industribygninger
En del af den 3. Limfjordsforbindelse udgøres af en ny bro fra Lindholm ved Nørresundby og over øen Egholm. Visualisering: Vejdirektoratet

Siden Infrastrukturplan 2035 og dermed en tredje limfjordsforbindelse blev vedtaget i 2021, har der været afholdt høringer, der er projekteret og foretaget VVM-undersøgelser og miljøkonsekvensvurderinger.

Nu har Vejdirektoratet valgt Cowi som bygherrerådgiver på fjordkrydsningen, der forventes at være klar til brug i 2034.

Læs også

Et skridt nærmere: 2,4 mio. kr. til stibro, der skal koble Aalborg bedre sammen

For der mangler rigtig meget – f.eks. opmålinger, geotekniske- og arkæologiske undersøgelser, besigtigelser og ekspropriationer – inden anlægsarbejdet kan blive igangsat i forventeligt 2027. Selve anlægsarbejdet forventes at tage ca. syv år.

Og det er ikke så lidt, der skal ske i løbet af de næste ni år.

Projektet omfatter:

  • Anlæg af en ca. 20 km lang 4-sporet motorvej vest om Aalborg via øen Egholm
  • 2 km udbygning af E45 ved Svenstrup
  • Ca. 700 m dalbro over Østerådalen
  • Motorvejen føres under Limfjordens sydlige løb i en tunnel og over Nørredyb på lavbroer
  • Motorvejen tilsluttes det øvrige vejnet via 5 tilslutningsanlæg
Foto af villahaver med flagstænger til venstre i billedet. En støjskærm af træ adskiller boligerne fra en ny vej
Der vil blive opført ca. 5 km støjskærme ved samlede boligbebyggelser men ikke ved enkeltejendomme, viser Vejdirektoratets materiale om den 3. Limfjordsforbindelse. Visualisering: Vejdirektoratet
  • Opsætning af cirka 5 km støjskærme
  • Landindvinding på sydsiden af Egholm
  • Etablering af cirka 120 ha erstatningsnatur

Det samlede anlægsbudget lyder på ca. 8,9 mia. kr. (2024-priser). Heraf udgør sænketunnel, lavbroer og landindvinding godt halvdelen.

Klar til næste fase

Formålet med den 3. Limfjordsforbindelse er at mindske rejsetiden og aflaste Limfjordstunnellen, Limfjordsbroen og store dele af Aalborg i myldretidsperioderne. Samtidig vil den nye forbindelse skabe muligheder for udvikling af nye erhvervsområder nord for Limfjorden.

Kort over Aalborg. En tyk rød streg viser, hvor den nye motorvej skal løbe
Den nye, 20 km lange og 4-sporede motorvej vest om Aalborg og via øen Egholm skal mindske myldretidsgenerne gennem både dele af Aalborg og via Limfjordstunnellen og Limfjordsbroen. Visualisering: Vejdirektoratet

Med valget af bygherrerådgiveren kan projektet nu gå ind i næste fase, hvor bl.a. fjordkrydsningen og en dalbro skal projekteres. Projektleder Per Seidelin fra Vejdirektoratet siger:

– Der vil her være fokus på designoptimeringer og dermed på CO2 reduktion.

Vejdirektoratet har behov for at erhverve ca. 260 ha permanent til anlægsprojektet og ca. 92 ha til midlertidige arbejdsarealer. Omkring 160 ejendomme bliver berørt af projektet.

Erstatningsnatur og faunapassager

Den 3. Limfjordsforbindelse vil krydse øen Egholm, som rummer beskyttet natur. For at skåne naturen vil der blandt andet blive etableret erstatningsnatur et til to år inden byggeriet begynder, så truede arter kan nå at falde til på de nye levesteder.

Desuden anlægges faunapassager, så dyr kan krydse Limfjordsforbindelsen på en sikker måde, ligesom der er krav om en række afhjælpende foranstaltninger under byggeriet for at beskytte flora og fauna.

Læs også

Top10: Største projekter med byggestart i 2024 – Nordjylland

Senior Vice President i Cowi, Sidsel Stabell Hoppe, siger:

– Det er en vigtig opgave at gøre selve byggeriet af den 3. Limfjordsforbindelse så skånsom overfor naturen, miljøet og naboerne som muligt.

Naboerne skånes bl.a. vha. 5 km støjskærme samt tilskud til støjisolering for boliger, hvor støjbelastningen overstiger 63 dB efter vejens åbning.

Ifølge Vejdirektoratets tidsplan vil der være projektering fra 2. kvartal 2026 til 1. kvartal 2027. Entrepriser vil blive udbudt i nogenlunde samme tidsrum.

Relateret indhold