Håndværkere må ofte opgive deres krave, når de skal inddrive et tilgodehavende. Det skriver Dansk Håndværk. Ofte må sagerne opgives, da omkostningerne ved at føre en sag ville overstige beløbet, der skyldes.
Det gælder især sager, hvor beløbet er under 50.000 kroner. Men der er også problemer i sager, hvor beviserne for aftalen kan være svære at finde. Derfor giver Dansk Håndværk nu fem råd til, hvordan man sikrer sig sin betaling:
Lav altid en skriftlig aftale (fra start.)
Mange gange undgår man en tvist, hvis der er enighed om, hvad tingene samlet skal koste, og hvornår man kan forvente, at arbejdet er færdigt. Lav derfor altid en skriftlig aftale. Kan der kun gives et foreløbigt overslag, så send også overslaget på mail eller sms også selvom aftalen i første omgang er sket mundtligt.
Ændres tidsfristerne på grund af kunden, så bekræft det i en mail eller i en sms, hvor du henviser til kundens begrundelse af ændringen.
Husk at aftale og bekræfte ekstraarbejder skriftligt, enten på mail eller på sms.
Ofte sker det, at arbejdet ændrer karakter undervejs, når man eksempelvis står hos kunden, eller hvis kunden ønsker noget ændret. Det er ofte svært at huske, hvad der blev aftalt bagefter. Du skal derfor gøre det klart, at ekstraarbejdet ikke er omfattet af det tidligere tilbud og derfor faktureres separat.
Tag forbehold, hvis der ikke kan gives en fast pris på stedet. Få kunden til at bekræfte ekstraarbejder og ændringer per email/sms. Eventuelt bare med et ok.
Lav fakturaen hurtigt efter arbejdet er overstået.
I en travl hverdag får man måske ikke faktureret kunden med det samme, og efter nogle måneder kan det være sværere at få kunden til at betale.
Reagér altid på kundens indsigelser.
Det kan ikke altid undgås, at der kommer en klage eller spørgsmål til udført arbejde. Tag altid klagen seriøst, og få løst problemet. Er der ikke hold i klagen, skal klagen alligevel besvares. Gem altid kopi af mail og sms. Aftales noget telefonisk, så bekræft efterfølgende aftalen og samtalen per mail eller sms.
Husk almindelig rykker- og inkassoprocedure.
Hvis fakturaen ikke bliver betalt til tiden, og der ikke er kommet indsigelser, må rykkerskrivelse sendes med posten eller pr. mail. Giv kunden fem dage til at betale. Yderligere rykkerskrivelser må sendes med mindst 10 dages mellemrum. Send maksimum to rykkerskrivelser. Husk at afgive inkassovarsel i den sidste rykkerskrivelse.