CVR kan være en indbydelse til indbrud

Alle håndværkerbiler skal være markeret med virksomhedens CVR-nummer. Det kan tyve bruge til at søge oplysninger.
Dansk Håndværk afviser ikke, at tyve kan udse sig varebiler i trafikken og spore dem på CVR-nummeret. Foto: Colourbox.
Dansk Håndværk afviser ikke, at tyve kan udse sig varebiler i trafikken og spore dem på CVR-nummeret. Foto: Colourbox.

De mange indbrud i håndværkerbiler med tyverier af maskiner og værktøj har fået en læser i Dagens Byggeri til at pege på, at kravet om, at CVR-nummeret skal stå på varebilerne, er en invitation til indbrudstyve.

Han forklarer, at når tyvene ser en varebil i bybilledet, kan de ud fra CVR-registeret finde frem til, hvor den har hjemme, og hvad firmaet arbejder med. Derfra kan de mere eller mindre lave en ønskeseddel på hvilket værktøj, de gerne vil have fat i.

Direktør Morten Frihagen fra Dansk Håndværk, der især organiserer mange mindre byggevirksomheder, siger dog til Dagens Byggeri, at han ikke fra sine medlemmer har hørt, at CVR-nummeret er et problem i forhold til indbrud i bilerne.

– Men jeg kan godt se en mulig sammenhæng. Der er sikkert nogen, der spekulerer i at aflure virksomhederne via CVR-nummeret, siger Morten Frihagen.

Nødvendigt krav

Han understreger, at Dansk Håndværk grundlæggende er tilhænger af kravet om CVR-mærkning af varebiler.

– Det blev indført for at hjælpe myndigheder og fagforeninger med at identificere og kontrollere virksomheder, som udfører arbejde i eksempelvis villakvarterer. Det kan være svært at identificere dem, hvis de overtræder arbejdsmiljøreglerne, ikke betaler moms og skat eller ikke er tilmeldt RUT-registret. Samtidig må vi konstatere, at for en del mindre virksomheder var kravet om CVR-markering angivelse på firmabilen samtidig anledning til også at reklamere for sig selv ved at få firmanavn og logo på bilen, fortsætter Dansk Håndværks direktør.

Mund til mund

Generelt er de mindre håndværkervirksomheder ifølge Morten Frihagen ikke særligt gode til at markedsføre sig selv, fordi der har været en tradition for, at opgaverne er kommet via mund til mund-metoden.

– Det har mange virksomheder levet fint af, men de senere år undersøger kunderne, via internettet, hvilke virksomheder de vil gøre brug af. Især den nye generation af håndværkere har taget det til sig og bruger aktivt hjemmesiden og de sociale medier i deres markedsføring, slutter Morten Frihagen.

Relateret indhold