Københavnertunnelgruppen
- Privat tværpolitisk forening, der siden 2005 har arbejdet for en Østlig Ringvej, som leder biltrafikken fra Lyngbyvej/Helsingørmotorvejen uden om vejene i indre by, via Nordhavn og Refshaleøen, til Amagermotorvejen v/ Sjællandsbroen, så væsentlige boligområder og bydele i København undgår unødig gennemkørende trafik. Københavnertunnelgruppen består af enkeltmedlemmer, virksomheder og organisationer, herunder bl.a. Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Byggeri, DTL, Dansk Metal, 3F, BAT og Byggefagenes Samvirke.
Der er store samfundsmæssige gevinster at hente ved at etablere en havnetunnel i København. Det viser en ny analyse fra Grontmij, som peger på, at en havnetunnel vil reducere rejsetiden og dermed transportomkostningerne for godstransport, pendlere og forretningsrejser. Det giver igen mulighed for lavere priser til glæde for forbrugerne og øget produktion i virksomhederne. Endvidere vil virksomheder og ansatte lokalisere sig tættere på hinanden, hvilket øger produktiviteten. Disse effekter vil tilsammen skabe bredere økonomiske effekter for ca. 2,1 mia. kr. over en 50-årig periode. Effekter, der ikke er medregnet i den samfundsøkonomiske analyse fra Transportministeriet i 2013.
– En Østlig Ringvej i København fungerer som en trafikal bypass-operation. Projektet blev anbefalet af Infrastrukturkommissionen tilbage i 2009 og fremstår samfundsøkonomisk rentabelt i Transportministeriets strategiske analyse fra 2013. Hertil kommer Produktivitetskommissionens anbefaling fra 2014 om at investere i trafik, hvor der er størst trængsel. Oven i dette viser den nye analyse fra Grontmij, at der er bredere samfundsøkonomiske effekter for et betydeligt milliardbeløb, hvilket blot er et yderligere argument for, at et forhåbentlig bredt flertal i Folketinget snarest kan tage de næste skridt i realisering af havnetunnellen, siger koordinator for Københavnertunnelgruppen, cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg.
Analysen viser, at der er bredere samfundsøkonomiske effekter for et betydeligt milliardbeløb, hvilket blot er et yderligere argument for, at et forhåbentlig bredt flertal i Folketinget snarest kan tage de næste skridt i realisering af havnetunnellen.
Bo Sandberg{break}Koordinator for Københavnertunnelgruppen
Flere positive effekter
Det er Københavnertunnelgruppen, der har bestilt analysen hos Grontmij, der mener at have påvist det fulde økonomiske billede af en havnetunnel.
– Med analysen af de bredere økonomiske effekter af en havnetunnel i København er der nu skabt et mere fuldkomment økonomisk billede af en havnetunnel. Dels den samfundsøkonomiske forretning på 2,8 mia. kr. fra 2013 og dels bredere økonomiske effekter på 2,1 mia. kr. Men dermed ikke sagt, at der ikke er andre positive effekter af en havnetunnel. For det er der helt bestemt, siger analysechef hos Grontmij, Brian Gardner Mogensen.