“2020 bliver året, hvor grøn omstilling vil blive det altovervældende tema …”
Sådan skrev jeg på denne plads for præcist et år siden. Og de første par måneder af året, så det da også ud til at holde stik.
Men sjældent har jeg taget mere fejl. Den 11 marts kl. 11.03 ændrede alt sig. Dagligdagen blev en anden og udfordringerne var uventede og nye for alle.
Men de små og mellemstore virksomheder viste, at de i var i stand til en lynhurtig omstilling. Efter blot et par ugers usikkerhed, stillede håndværksmestrene om til en ny virkelighed, så virksomheden kunne fungere, medarbejderne i stort omfang kunne beholde deres job, og firmaerne klarede i stort omfang sig selv uden at tære på de hjælpepakker, der skulle bringe os igennem krisen.
En adfærdsmæssig krise
Håndværkerne viste, at de var i stand til at skabe nye arbejdsformer, fordele arbejdet på forskellige pladser og holde kontakten elektronisk, så der fortsat var styr på opgaverne.
Det kunne de, fordi det ikke var en økonomisk krise, hvor de største overlever på bekostning af de små – men fordi det var en adfærdsmæsssig krise, hvor evne til at omstille sig og på rekordtid finde løsninger var altafgørende. Der viste de mindre virksomheder og deres medarbejdere, hvad de virkelig var værd.
Nu kan vi se lyset for enden af tunnelen. Mester og medarbejdere kan sige: Det er lykkedes ind til nu og vi klarer også det sidste.
Så efterhånden som 2021 bliver et mere normalt år, står de mindre byggevirksomheder bedre rustet til den grønne omstilling, som blev trængt i baggrunden og delvist udskudt et år.
Nu bliver det nemlig med de nye redskaber, som krisen har lært os. Både de rent praktiske, hvor nødvendigheden af at lede og arbejde på en anden måde har gjort virksomhederne mere effektive.
Men først og fremmest med bevidstheden om, at når mester og medarbejdere arbejder sammen om målet, så kan man stå op imod udfordringerne – også selvom de virker helt uoverskuelige.
Så når vi nytårsaften åbner champagnen, kan vi godt nikke anerkendende til hinanden og sige: Når vi kan klare dét, så kan vi klare det meste og endda få noget godt og værdifuldt ud af det – både for medarbejdere og virksomheder.