15,2 milliarder kroner. Så meget er omsætningen steget i de tre første kvartaler af 2018 sammenlignet med samme periode sidste år.
Det svarer til en stigning på 8,3 procent. Dermed giver branchen baghjul til det samlede danske erhvervsliv, hvor omsætningen i samme periode måtte nøjes med en stigning på 3,5 procent.
Cheføkonom Bo Sandberg fremhæver tre områder, som trækker omsætningen i vejret for byggeriet. Det er boligbyggeriet, offentlige byggerier og renoveringsmarkedet.
– Der er godt gang i boligmarkedet, og det er med til at skabe en god rugbrødsbund af renoveringer, siger Bo Sandberg til Dagens Byggeri.
Det er byerne, som stormer afsted med en “dobbelturbanisering”, som Bo Sandberg kalder det.
– Det foregår selvfølgelig meget i Hovedstaden og Aarhus, men det er også de regionale vækstcentre, hvor byggeriet vokser. Det er for eksempel Køge, Hillerød, Næstved, Horsens, Vejle med flere, hvor man oplever høj tilflytning og øget boligbyggeri, siger han.
Branche på vej mod rødt
Bundlinjen er ikke fulgt med omsætningen.
– Det skyldes blandt andet øget konkurrence på opgaverne, men også en opdrift på omkostningerne. Vi begynder efterhånden at se kamp om de gode medarbejdere, så løndelen men så småt også materialedelen er begyndt at fylde lidt mere på omkostningssiden, efter at have ligget lavt i mange år, siger Bo Sandberg.
Når lønningerne begynder at stige, kan man frygte, at byggebranchen er begyndt at overophede. Branchen er dog endnu ikke i rødt, mener Bo Sandberg, men man har forladt det grønne felt på barometret.
– Vi er heldigvis stadigvæk begunstiget af en lav inflation, som gør, at medarbejderne kan få en fornuftig reallønsfremgang med selv moderate lønstigninger. Men jeg vil sige, at vi er godt oppe i det gule felt med et presset arbejdsmarked, siger Bo Sandberg.
Anlæg halter
Mens byggefolkets opgaver står i kø, ser det ikke helt så positivt ud for folkene i anlægbranchen. Blandt andet bliver der afsluttet flere vejprojekter, end der sættes i gang, lyder det fra Bo Sandberg.
– Det gør fortællingen lidt vanskelig, at mens byggedelen har svært ved at få armene ned, er kurven lidt mere flad på anlægssiden især på vejområdet, siger Bo Sandberg.