– Vi er oppe på den store kllinge. Hvis det her bliver realiseret, er vi vidner til et historisk øjeblik, som kun indtræffer en gang hvert 50. til 100. år. Det er politiske visioner af stor kaliber.
Sådan siger Bo Sandberg, der er cheføkonom i Dansk Byggeri og formand for Københavnertunnelgruppen. Hos begge interesseorganisationer er man behørigt imponerede over regeringen, som i dag fremlagde deres vision for Lynetteholmen. Der er næsten ingen ende på de positive effekter, som en kunstig ø i Københavns havn vil have på snart sagt alle infrastrukturudfordringer i hovedstaden, hvis man spørger Bo Sandberg.
– Vi får ledt mere trafik uden om centrum og adskilt lette og tunge trafikanter bedre. Øen vil desuden klimasikre København i en mere klimausikker fremtid, og så får vi nye boliger, hvad der er et stort behov for. Nye boliger er den bedste kur mod en bogligboble, siger han.
Et stærkt signal
Økonomen er også glad for, at det er en samlet regering som står bag initiativet – samt at overborgmester Frank Jensen har ytret sin støtte.
– Det er et stærkt signal med regnering og overborgsmester på samme hold. Jeg går ud fra, at både Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti på Christiansborg vil bakke op om det her, siger han.
Tidligere har Dansk Folkeparti udtalt til Dagens Byggeri, at man ikke var voldsomt imponerede ved udsigten til en ny bydel i København, men det ryster ikke Bo Sandberg.
– Jeg tænker, at det er en del af planen, som de oponerer imod. Både infrastrukturdelen, en østligringvej, metro og havnetunnel plejer DF at være positivt stemt for, så mon ikke, det går, siger han og understreger, at man skal have det lange lys på.
– Urbnisering er en megatrenden. Både studerende og seniorer vil ind til byerne, og alle undersøgelser viser, at der er behov for flere boliger i Københvavn. Lynetteholmen åbner flere muligheder for at holde fast i de grønne åndehuller i hovedstaden, så det hele ikke bliver bygget til, siger han.
Anlægslov, tak
Cheføkonomen sælger imidlertid ikke skindet før bjørnen er både død, parteret, flået og begravet.
– Lynetteholmen er den slags store tanker, man har brug for i politik. Nu har jeg personligt arbejdet for en tunnel i 13 år gennem Købehavnertunnelgruppen, og jeg synes det er en milepæl for infrastrukturen. Men vi ånder først lettet op, når der ligger en anlægslov for det her, siger Bo Sandberg, som ikke gemmer reservationer i forhold til projektet.