Der er ikke fair betingelser for byggeriets parter. Det mener malermester og ejer af Malerselskabet, Allan Jensen. I en pressemeddelelse skriver de, at udbudsbetingelser og administration står i vejen for det gode arbejde.
– Der er ikke afsat tid nok til hvert fag, eller tiden er brugt før vi overhovedet kommer i gang på byggeriet. Det resulterer for malerne i, at vi som de sidste sammen med gulventreprenørerne kommer for sent i gang og dermed på papiret ser ud som dem, der forsinker byggeriet, siger Allan Jensen.
En anden ting, der er et problem er, at fravigelser fra AB92 ofte fylder mere i udbudsmaterialet end betingelserne. Det mener jeg er en forkert udvikling. Vi har netop i AB92 nogle retningslinjer for byggeriet, der bør følges.
Allan Jensen, ejer af Malerselskabet.
Ifølge ham betyder det store tidspres også, at det arbejde de overtager ofte ikke er gjort godt nok.
– Der er ofte ikke blevet taget hånd om det, de forskellige håndværk skal levere til det næste. Vi overtager ofte overflader, som ikke er klargjort, som de skal, og det giver unødvendige tvister og forsinkelser, som går ud over kunderne, siger Allan Jensen.
Han ser blandt andet udfordringer med det digitale byggeri.
Digitalt byggeri er smart på papiret
“Det digitale byggeri” åbner ifølge entreprisechef i Malerselskabet, Claus Spaabæk, flere muligheder, men systemerne bliver ikke brugt hensigtsmæssigt.
– Vi overinformeres, da alle projektnotater omkring et byggeri sendes ud til alle byggeriets parter. Det betyder, at vi på en dag nemt kan få ti mails om et byggeri og kun én af dem er relevant for. malerfaget. Det giver et kollosalt tidsspilde og frustrationer i hverdagen, siger Claus Spaabæk.
– For år tilbage mødtes vi på byggepladsen og blev enige om de ændringer, der skulle foretages i vores entreprise. Det var langt mere effektivt, siger Claus Spaabæk.