73.500 ton og 217 meter langt. Det er data for det første af i alt 89 tunnelelementer, der skal nedsænkes på bunden af Femern bælt og sammen udgøre den 18 kilometer lange sænketunnel, der bliver verdens længste.
Det første færdigstøbte tunnelelement, der er produceret på tunnelfabrikken ved Rødbyhavn, består af 9 dele, kaldet segmenter, på hver 24 meter. Det andet færdige tunnelelement forventes at rulle ud af produktionslinjerne i midten af maj.
Læs også: Se video: Nu fyldes tunnelbassinerne med vand
Nu skal det færdige tunnelelement hærde i 3-4 uger, før næste skridt er montering af stålskotter og ballasttanke, der skal sikre elementets stabilitet under nedsænkningen.
– Det er en helt særlig følelse at vide, at vi nu har støbt det første af de 79 standardtunnelelementer. Det har været en lang og kompliceret opgave at støbe en så stor betonkonstruktion, og det er nu demonstreret, at teknologi og metoder spiller fornuftigt sammen, siger Henrik Vincentsen, administrerende direktør i Femern A/S, der er en del af det statslige selskab Sund & Bælt og bygherre på forbindelsen.
En stor bedrift
Da det er det første tunnelelement, er det vigtigt, at erfaringerne fra støbningerne bliver grundigt og systematisk indsamlet, så den optjente knowhow kan overføres til de resterende elementer.
Læs også: “En milepæl” – Femern nærmer sig vigtigt mål
– At støbe ét enkelt tunnelelement er en stor bedrift i sig selv, men vi har stadig lang vej igen. Ingen andre steder i verden serieproducerer man betonelementer i denne størrelse, men det er præcis det, vi skal mestre i de kommende år. Vores mål er at gøre det exceptionelle til rutine, siger hovedentreprenørkonsortiet Femern Link Contractors’ direktør Sébastien Bliaut.
Indsamlingen af data og klargøring af elementet vil fortsætte frem til slutningen af maj. Støbeprocessen vil løbende blive optimeret i takt med at arbejderne bliver dygtigere og mere erfarne.
Læs også: En milepæl: Støber bropiller til jernbanebro direkte i vandet
I den anden ende af byggepladsen på Lolland er entreprenørkonsortiet FBC i øjeblikket i gang med at fritgrave portalen og tunnelrenden, hvor det første tunnelelement skal nedsænkes senere på året.