Vi skal have endnu flere dygtige håndværkere i Danmark. Sådan har budskabet i mange år lydt fra både politikere og arbejdsmarkedets parter. Hos vinduesproducenten KPK Døre og Vinduer bakker man op om det budskab, og derfor har virksomheden nu etableret samarbejder med en række erhvervsskoler, hvor formålet er at skabe større sammenhæng mellem teori og praksis. Det fremgår af en pressemeddelelse:
– Vi har indgået samarbejdsaftaler med flere forskellige erhvervsskoler, hvor vi løbende tager ud på skolerne med vores produkter og står for nogle af undervisningsmodulerne. Her underviser vi eleverne i dør- og vinduesbranchen, og målet er således at styrke håndværksfaget ved at bygge bro, så teorien kommer endnu tættere på praksis, fortæller salgschef i KPK Peter Bechmann.
En af skolerne, der allerede har etableret en fast undervisningsaftale med KPK, er U/Nord i Hillerød. Her ønsker man at styrke håndværket, og samarbejdet er kommet godt fra land.
– Vi har et virkelig godt samarbejde med KPK, der hjælper os med konkret erfaring og opdateret viden i forhold til dør- og vinduesprodukter, som vores elever møder til daglig ude hos deres mestre. Vi oplever også, at vores elever er meget glade for KPK-oplæggene, som giver et friskt pust i undervisningen og får eleverne til at spidse ører, siger faglærer på tømreruddannelsen Jens Hildebrandt.
Ønsker flere aftaler
Udover samarbejdet med U/Nord i Hillerød arbejder KPK også sammen med Den Jydske Haandværkerskole i Hadsten, Roskilde Tekniske Skole, Techcollege i Aalborg og Svendborg Erhvervsskole, og vinduesproducenten er samtidig i dialog med andre skoler om et kommende samarbejde.
– Vi er rigtig glade for vores nuværende samarbejder, men vil gerne have endnu flere aftaler i hus. I øjeblikket er vi således også i dialog med flere andre skoler. Oprindeligt var det planen at etablere samarbejder med flere skoler i 2020, men på grund af corona har vi været nødt til at nedjustere, forklarer Peter Bechmann og fortsætter:
– Udover at styrke håndværket er samarbejdet jo også med til at øge kendskabet til vinduer og døre ude hos de håndværkere, som i fremtiden skal arbejde med dem. På den måde gavner det både skolen, eleverne og fagligheden.