JKEL
- – JKEL gruppen er en installationsvirksomhed, der består af 3 selvstændige enheder med speciale i elinstallation/bygningsautomatik, vedvarende energi og alarm.
- – Virksomheden ledes i dag af Anders Kristensen, som er 2. generation efter virksomhedens stifter Jens Lunddahl.
- – JKEL servicerer hovedsageligt kunder på Fyn og har vundet flere større udbud.
- – Blandt de vigtigste vundne udbud er betonfabrikken Unicon, Jorgensen Engineering, Nyborg Gymnasium, Interacoustics og senest et større boligprojekt med 160 lejligheder i Cortex Park, Odense.
Da direktøren for JKEL, Anders Kristensen, begyndte som lærling i 1998, var virksomheden halvt så stor som den er i dag, hvor den beskæftiger 40 mand i tre forskellige afdelinger på Fyn. Siden dengang er elektrikeruddannelsen også vokset fra at have tre specialområder til at der i dag er 28 forskellige moduler at vælge imellem på uddannelsen.
– Dengang var tingene mere simple. Hvis man eksempelvis skulle løse en opgave på et plejehjem, så lavede man noget typisk lys og strøm til forskellige el-apparater, fortæller Anders Kristensen og fortsætter:
– I dag laver vi typisk varmestyring, ventilationsstyring, lysarmaturer med effektstyring, nødkaldeanlæg til beboerne og mange andre el-tekniske anlæg, som er kommet til henad vejen og har ikke mindst alarmsystemer, som også er en vigtig del af vores forretning, fortæller direktøren.
Stærke værdier er vigtige
Trods de mange forandringer, hårdere konkurrence i branchen og højere krav til specialkompetencer, har JKEL klaret udfordringerne. De har i dag således været i branchen i 45 år. Ifølge Anders Kristensen skyldes det blandt andet, at man har været omstillingsparat, samtidig med, at virksomheden altid har haft et stærkt værdisæt.
Særligt lægger JKEL vægt på at være en pålidelig samarbejdspartner, og aldrig gå på kompromis med kvaliteten. Det stærke fokus på pålidelighed og kvalitet spillede derfor også naturligt ind, da Anders Kristensen skulle købe nye firmabiler.
– Grundlæggende er vores holdning til varebiler, at vi skal kunne komme ud til kunderne hver dag, have plads nok til vores udstyr, og at de holder i mange år. Vi køber ikke vores biler for at skille os af med dem efter tre år. De skal helst kunne køre i 8 til 10 år og forblive billigt i drift, siger han.
Toyota giver en god økonomi
Direktøren var inden købet af Toyota Proace ude at prøve mange forskellige varevogne. Der gik dog ikke længe, før han havde hørt om Toyota Proace første gang, til han endte med at vælge den:
– Min økonomichef kom hen til mig og lagde noget materiale på Toyota Proace på mit bord og fortalte, at det var blevet årets varebil i 2017. Vi tog derefter ud til Mogens Frederiksen Automobiler, vores lokale Toyota forhandler, og prøvekørte bilen. Den kørte rigtig godt, så vi bestilte så to styks til at begynde med, fortæller Anders Kristensen.
Medarbejderne blev hurtigt glade for varevognen, og da brændstofforbruget også viste sig at være lavt og dermed sparede virksomheden for omkostninger, bestilte Anders Kristensen tre mere.
Direktøren regner med, at bilerne skal køre i mange år, før de er udtjente. Når de en dag skal af med firmabilerne, er han også tryg ved at have valgt netop Toyota:
– Det er meget lettere at komme af med bilerne igen, når der står Toyota på, fordi det er et brand, der er så kendt for at bygge meget solide og driftssikre biler, siger han.
“Den bedste firmabil, jeg har haft”
Afdelingslederen i JKELs afdeling for alarm og sikring, Jesper Hansen, er en af de medarbejdere, der til daglig kører Toyota Proace.
Han kører mange kilometer på de fynske landeveje, når han skal ud at servicere kunderne og installere alarm- og sikringsudstyr og er derfor også afhængig af at have en god firmabil, der kan gøre arbejdsdagen lettere og mere behagelig.
– Jeg har kørt den snart et halvt år. Det var den første Toyota Proace, vi fik, og den har nu rundet 10.000 kilometer. Jeg er rigtig glad for at køre i den. Den kører godt og helt problemfrit, fortæller Jesper Hansen. Han uddyber:
– Jeg vil sige, at det faktisk er den bedste firmabil, jeg har haft af de biler, vi har haft indtil videre. Støjniveauet er dejlig lavt, og så fungerer Bluetooth systemet virkelig godt, hvilket er vigtigt, når man ofte skal tale med kunder eller kollegaer, mens man kører. Udover det kører den også langt på literen.
Læs mere om Toyotas varebiler her.