Af Jacob Egevang
DBB Dredging befinder sig dagligt ude på fronten, når det gælder klimatilpasning langs de danske kyster og i landets havne. Virksomheden har eksisteret i cirka 40 år og har i dag en flåde på 11 fartøjer, der både tæller graveskibe, splitpramme samt en såkaldt multicat til blandt andet kystsikring.
– Vi er vokset støt og roligt og har udbygget vores flåde løbende. Siden 2018 har der især været stor aktivitet, ikke mindst fordi behovet for klimatilpasning er taget til, fortæller DBB Dredgings Chief Operating Officer, Alex Schmidt Larsen.
Nødvendig kystsikring
Som ét af Europas fladeste lande, og tilmed som et land med mere end 500 øer, er Danmark i særlig grad udsat, når havene stiger og stormfloder tager til som følge af klimaforandringerne. De fleste genkalder sig nemt tv-billeder af sommerhuse, der styrter i havet ved vesterhavskysten, eller flytningen af Rubjerg Knude Fyr, der i 2019 blev flyttet 70 meter ind i terrænet for at sikre dets overlevelse.
– Vi bidrager til kystbeskyttelsen ved løbende at sikre, at der er sand, som havstrømmene kan spise af. Landets mange sejlrender bliver ofte fyldt med sand. Det graver vi op, men i stedet for at dumpe det længere ude på havet, spreder vi det langs kysten på havbunden, så havstrømmene spiser af det, og ikke af strandene, forklarer Alex Schmidt Larsen.
Udbygning af havne
Danmark har de senere år oplevet vandstandsstigninger af hidtil uset omfang. De indre farvande bliver ved med at slå sine egne rekorder for vandstand. Senest i efteråret 2023, hvor både Roskilde Fjord, Køge Bugt og især den vestlige del af Østersøen måtte se til, mens havet påførte havne og boligområder alvorlige skader.
DBB Dredging udfører oprensning og reparation af sejlrender og moler efter storme og høje vandstande, ligesom virksomheden udfører en lang række forebyggende opgaver med at fremtidssikre havne og kyster.
– Vi arbejder både som hovedentreprenør og underleverandør til store infrastrukturprojekter, f.eks. i samarbejde med Per Aarsleff og MT Højgaard. Vi bidrager i disse sammenhænge til at uddybe havne og etablere beskyttende moler rundt omkring i landet.
I 2021 gennemførte DBB Dredging et omfattende projekt på Rønne Havn med at udbygge en mole, så øen fremover kan modtage de stadig større vindmølleskibe.
– På sådan et projekt bygger vi de forskellige lag af granitsten op i molen. Fjerde fase af det projekt påbegynder vi her i foråret 2024 i samarbejde med MT Højgaard, fortæller Alex Schmidt Larsen. Som et af de større projekter, har DBB Dredging endvidere bidraget til etablering af stendæmningen omkring første fase af Lynetteholmen i København.
– Vi var travlt beskæftiget i et par år på Lynetteholmen som underentreprenør til Per Aarsleff, og vi skal snart i gang med de næste faser. Her har vi bidraget til at etablere den 2.000 meter lange stendæmning ud mod Øresund.
Efterspørgsel i udlandet
Alex Schmidt Larsen og hans cirka 30 kolleger i DBB Dredging arbejder også uden for landets grænser.
– Vi har på det seneste oplevet stor efterspørgsel på uddybning og udbygning af havne i Tyskland. Vi er i øjeblikket i gang i Mukran Port på den tyske østersøkyst. Efter man har kappet gasforbindelsen til Rusland, har tyskerne brug for større og dybere havne for at kunne modtage store tankskibe med gas ombord. Det bidrager vi gerne til, slutter Alex Schmidt Larsen.
Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri og anlæg i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeri og anlægs uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.