De nye krav til bæredygtighedsrapportering, der netop er trådt i kraft, gælder i første omgang børsnoterede virksomheder med mere end 500 medarbejdere. Fra 2025 skal alle øvrige store virksomheder med på vognen, og fra 2026 omfattes tillige børsnoterede SMV’er.
Børsnotering eller ej; det giver mening for de fleste virksomheder at skærpe fokus på ESG-arbejdet, fordi store virksomheder mere og mere vil efterspørge dokumentation af bæredygtighed fra deres samarbejdspartnere. Og så er der naturligvis øget fokus fra kunderne, herunder hotelgæsterne, om, at der er styr på ESG.
– Vi følger udviklingen tæt, og vi ser frem til, at vores brancheorganisation, Horesta, til sommer udkommer med en vejledning til ESG-arbejdet på landets hoteller, fortæller Jørgen Christensen, der er Chief Commercial Officer hos Danske Hoteller. Han fortsætter:
– Vi har naturligvis været i gang i flere år med at tilpasse vores hoteldrift for at bidrage til reduktionen, ligesom vi arbejder med flere af FN’s 17 verdensmål.
Gæsterne er med på idéen
Danske Hoteller har igennem længere tid arbejdet på at implementere verdensmål nummer 3 om sundhed og trivsel, nummer 7 om bæredygtig energi samt nummer 12 om ansvarligt forbrug og produktion.
– Hos os handler sundhed og trivsel om, at vores medarbejde blandt andet har ordnede forhold omkring pension, sundhedsforsikring og efteruddannelse. På energifronten arbejder vi f.eks. med varmepumper, begrænsning af vandforbrug samt miljøvenlig renovering på vores matrikler. På forbrugsfronten indkøber vi mest muligt lokalt, vi prioriterer økologi, vi arbejder sammen med To Good To Go, ligesom Daka løbende afhenter restaffald til genanvendelse, fortæller Jørgen Christensen.
Som et andet konkret tiltag hos Danske Hoteller, bliver gæsterne ved indtjekning spurgt, om de vil have skiftet sengelinned og håndklæder hver dag.
– Det er jo de færreste, der skifter sengelinned og håndklæder hver dag derhjemme, så vi oplever faktisk, at de fleste af vores gæster er med på idéen om at spare på vasketøjet.
Hotelbranchens økomærke
Ligesom danskerne i mange år har købt mælk og æg efter det røde økomærke, kan vi også holde øje med Green Key-mærket, når vi booker hotelophold. Green Key startede i Danmark for mere end 30 år siden og er i dag turismens mest udbredte miljømærke i over 60 lande.
– Som led i Danske Hotellers tiltagende arbejde med bæredygtighed, er 5 af vores 26 kroer nu på vej til at blive Green Key-certificerede. Målet er, at alle matrikler de kommende år går samme vej, fortæller Jørgen Christensen.
For at blive Green Key-certificeret skal det enkelte hotel leve op til en lang række kriterier fordelt på kategorier som f.eks. miljøledelse, medarbejderinddragelse, gæsteinformation, affaldshåndtering, grønne aktiviteter og CSR.