Dagens Byggeri
  • Byggeri og anlæg
  • Arkitektur
  • Grønnere byggeri
  • Renovering
  • Energi og klima
  • Erhverv og politik
  • Arbejdsmarked
  • Partnere
    • Byggefakta
    • Prognosecenteret
    • Byggematerialer
    • NBS Nordic
  • Om Dagens Byggeri
  • Kontakt os
  • Medieguide
  • Temamagasiner
  • Kategorier
    • Byggeri og anlæg
    • Arkitektur
    • Grønnere byggeri
    • Renovering
    • Energi og klima
    • Erhverv og politik
    • Arbejdsmarked
  • Sponserede artikler
  • Nyhedsbrev
Dagens Byggeri
  • Byggeri og anlæg
  • Arkitektur
  • Grønnere byggeri
  • Renovering
  • Energi og klima
  • Erhverv og politik
  • Arbejdsmarked
  • Partnere
    • Byggefakta
    • Prognosecenteret
    • Byggematerialer
    • NBS Nordic
Sponseret

Klimaændringer kræver helt ny tilgang til vedligeholdelse af grusveje

Efter et år med rekordhøje nedbørsmængder er det blevet tydeligt for enhver, at der kræves nytænkning i forbindelse med vedligeholdelse af vores infrastruktur. Især når det gælder grusstier og grusveje.
Fordi det i dag er muligt at stabilisere jordlag og binde overfladen, er grusveje blevet et godt alternativ til f.eks. ældre asfaltbelagte veje. Både etablering og vedligehold er væsentligt billigere, mens effekten er betydelig. Foto: Grusvej.dk
Fordi det i dag er muligt at stabilisere jordlag og binde overfladen, er grusveje blevet et godt alternativ til f.eks. ældre asfaltbelagte veje. Både etablering og vedligehold er væsentligt billigere, mens effekten er betydelig. Foto: Grusvej.dk
Sponsoret af: Grusvej.dk
3. mar. 2024 - kl. 21:06

Der er næppe nogen, som vil benægte, at klimaændringerne har holdt deres indtog, og som følge deraf satte 2023 en bemærkelsesværdig rekord. Året blev nemlig officielt det vådeste, der nogensinde er målt i Danmark, idet den samlede mængde nedbør for 2023 nåede op på 905,7 millimeter. Ifølge klimanormalen for 1991-2020 skulle Danmark i gennemsnit få 759 millimeter nedbør om året, men normalen er altså ikke normal længere.

De store vandmængder belaster infrastrukturen hårdt, og især veje samt stier uden fast belægning, f.eks. grusveje og grusstier, har det rigtig svært med de store vandmasser. Selv 100-års hændelser er ikke længere en sjældenhed, og derfor er det nødvendigt at gentænke den måde, hvorpå veje og stier skal vedligeholdes. Kort sagt kan man sige, det er nødvendigt at gå mere i dybden end tidligere, blandt andet ved hjælp af en vejfræser.

– Vi er kommet til en tid hvor kravene stiger og belastninger øges, både med nedbørsmængder og øget trafik af tungere elbiler, pakketransport og håndteringer af vores affald samt sorteringen af dette, siger leder af Grusvej.dk, Lars-Henrik Jensen.

Vejene fra ‘dengang’

I 1920’erne opstod begrebet ‘Feddet’, der var stedet udenfor byen, hvor velhavende forretningsfolk opførte smukke boliger til sommerbrug. Adgangen til disse ejendomme foregik som oftest på jordveje beregnet til cykler og grisehandlerens bil. Disse veje blev opgraderet ved at hjulsporet blev fyldt med sten fra stranden samt skidt og skrammel, der sluttelig blev overhældt med grus. Mange af disse veje har ikke evnen til at tåle den øgede mængde regn eller at bære nutidens øgede trafikmængde. Derfor skal disse veje have en kærlig hånd.

– Det kaldes opklassificering. Der skal gøres noget effektivt for at skabe den nødvendige energi og holdbarhed i vejen, fortæller Lars- Henrik Jensen videre.

Ved etablering af en grusvej anvender Grusvej.dk som en af de eneste entreprenører i Danmark tysk specialmaskineri, som i få arbejdsgange knuser, jævner og komprimerer lagene i vejen. Vejprofil og kanter rettes til, så vandet kan ledes behørigt bort. Foto: Grusvej.dk
Ved etablering af en grusvej anvender Grusvej.dk som en af de eneste entreprenører i Danmark tysk specialmaskineri, som i få arbejdsgange knuser, jævner og komprimerer lagene i vejen. Vejprofil og kanter rettes til, så vandet kan ledes behørigt bort. Foto: Grusvej.dk

Nedklassificering

Grusvej.dk er specialister i anlæg, genopretning samt vedligeholdelse af grusveje og naturstier. Metoderne er både effektive og klimavenlige. De gamle veje knuses på stedet for at få findelt tidens indlagte materialer, hvorefter vejen stabiliseres med lignin eller cement. Efterfølgende udlægges et mindre supplerende bærelag/slidlag på vejen.

Til arbejdet anvender Grusvej.dk tungt specialmaskineri samt det 100 % naturlige bindemiddel Dustex, som er et restprodukt fra papirproduktion. Fuldstændigt giftfrit og uden påvirkning af naturen går Dustex i forbindelse med jord- og støvpartikler og binder materialerne til en hård, ultraholdbar overflade.

– At gøre det modsatte ved f.eks. de gamle hullede og bumpede asfaltveje, kan dog også være en fordel, det kaldes nedklassificering, siger Lars-Henrik Jensen og han forklarer den historiske baggrund:

– Kommunerne havde store udfordringer med vejnettet i efterkrigsårene. Der var rigtig mange dårlige grusveje, opgaven var stor og pengene begrænsede. Problemerne blev klaret ved, at vejen blev rettet af med lidt grus og på toppen, hvorefter kom et lag asfalt. En kortsigtet løsning, som slet ikke kan modstå de tryk, nutidens klima- og trafikbelastninger udsætter dem for.

Alle disse mange veje på landet, private fælles veje eller veje i sommerhusområder trænger til en kærlig men gennemgribende overhaling, og der ligger en stor opgave i at få dem til at bære.

– Hertil kommer gevinsten for de mennesker som bor og færdes i nærheden af vores veje. Trafikken kaster vej- og asfaltstøv, skidt og møg op i luften, som så bæres rundt af vinden i de omkringliggende områder. Herved får legende børn, havefolket og alle andre som opholder sig udendørs, en masse skadelige mikropartikler ind i kroppen. Med effektiv støvbinding bliver sundhedsskadelige stoffer derimod liggende, forseglet i de komprimerede jordlag, tilføjer Lars- Henrik Jensen.

Mangel på råstoffer

Vores råstoffer er blevet knappe, så vi skal spare og/eller finde nye løsninger. Stabilisering er en af de nye metoder, som vil blive anvendt. Med tilførsel af kalk eller cement i råjorden øges bæreevnen ligesom tilførsel af cement eller ligning i bundsikrings- og bærelaget vil reducere forbruget af råstoffer og dermed reducere vores CO2-forbrug væsentligt, påpeger Lars-Henrik Jensen.

Denne vejstabilisering skal, ifølge grusvejsspecialistens overbevisning, helt ind i de bynære områder, langs veje og jernbaner – helt uden støvgener.

– Vi skal desuden gøre os meget større tanker om at reducere CO2- og råstofforbrug når det gælder vores mange grusveje. Vi står lige nu midt i udfordringen. Store mængder regn, oversvømmelser og jordskred er daglige hændelser som kræver nytænkning og sund fornuft, slutter Lars-Henrik Jensen.

Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri og anlæg i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeri og anlægs uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.

Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeris uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.
Mest læste artikler
  • image

    Top10: Arkitekter med den højeste byggesum i år

  • image

    Terrortrussel: Helt hul i hovedet at pakke julemarkeder ind i betonklodser

  • image

    Byggeriet af ukrainsk fabrik på dansk jord starter mandag

  • image

    Top10: Ingeniører med største byggesum i år

  • image

    Nyt budgetskred: Supersygehus kan blive dobbelt så dyrt

  • image

    Enemærke & Petersen får ny direktør: ”Jeg glæder mig meget til gensynet”

  • image

    MT Højgaard og PensionDanmark får forsvarsopgave til 2,6 milliarder

  • image

    “Usædvanligt”: Grund med godkendt lokalplan til 158 ferieboliger sat til salg

Dagens Byggeri - Tema magasiner

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Image
Renovering

Landsbyggefonden indfører ny fase i renoveringsstøtten

Image
Erhverv og politik

Danmark overhaler resten af Vesteuropa i ejendomshandler

Image
Sponseret

Sort Stål Tagrender leder regnvandet skånsomt i Troldebakkerne

Image
Byggeri og anlæg

”Største udviklingsprojekt i kommunens historie”: Vinder udbud på hotel-, bolig- og kontorbyggeri på havn

Image
Kommentar

Bøvl på Bellahøj viser behovet for LCA-klarhed

Image
Sponseret

Lyst og sikkert arbejdsmiljø hos DK-EL i Vejle

Image
Byggeri og anlæg

Erhvervsområde forvandles til grøn bydel i Herlev – næsten 600 boliger planlagt

Image
Kommentar

BR25 kan gøre nybyggeri grønnere – hvis vi får forbrugerne med

Mest læste
  • image

    Top10: Arkitekter med den højeste byggesum i år

  • image

    Terrortrussel: Helt hul i hovedet at pakke julemarkeder ind i betonklodser

  • image

    Byggeriet af ukrainsk fabrik på dansk jord starter mandag

  • image

    Top10: Ingeniører med største byggesum i år

  • image

    Nyt budgetskred: Supersygehus kan blive dobbelt så dyrt

Dagens kommentar
Kommentar

Bøvl på Bellahøj viser behovet for LCA-klarhed

BR25 kan gøre nybyggeri grønnere – hvis vi får forbrugerne med

Tv-afsløringer understøtter behovet for nye retningslinjer for jordhåndtering

Se alle kommentarer
Dagens Byggeri - Tema magasiner
Image
Kommentar

Tv-afsløringer understøtter behovet for nye retningslinjer for jordhåndtering

Image
Byggeri og anlæg

Salg af overskudsstrøm skal være med til at drive udviklingen i Grønland

Image
Sponseret

Mobilsignalet skal tænkes tidligt ind i bygningen

Tema: Nordatlanten - december 2025

Se alle temaartikler
Image
Sponseret

Værdibaseret arkitektur til den grønlandske virkelighed

Når tnt nuuk ved årsskiftet bliver til PILU, markerer det kulminationen på en udvikling, hvor teg...

Image
Sponseret

Vinduer, døre og facader til alle formål – selv de mest barske

Image
Byggeri og anlæg

Dansk ingeniørvirksomhed klar til at erobre den nordatlantiske region

Image
Byggeri og anlæg

Dørene til et helt nyt sundhedstilbud er slået op

Image
Sponseret

Passiv brandsikring er en overset sikkerhedsfaktor

Image
Kommentar

Dagens Byggeri: Et nødvendigt opgør med grønt bureaukrati

Image
Sponseret

Derfor er juridisk oversættelse af kontrakter og leverandøraftaler nødvendigt

Image
Byggeri og anlæg

Top10: Ingeniører med største byggesum i år

Image
Sponseret

Leverandører til byggebranchen er på vej med miljødokumentation for hver enkelt ordre

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Image
Sponseret

Vi er forpligtet til at udforske og håndtere det komplekse

Image
Erhverv og politik

Huspriser buldrer på landsplan – rammer nu tre millioner per husstand

Image
Arrangementer

Ny konference skal styrke samarbejdet mellem offentlige og private aktører

Image
Byggeri og anlæg

Entreprenør vinder første etape af motorvejsudvidelse for 650 mio.

Image
Byggeri og anlæg

Microsoft største investering på dansk grund – lokalplan fastsættes næste år

Image
Sponseret

AB 18 Certificering: Fra konflikter til samarbejde – en strategisk investering i medarbejderne

Image
Sponseret

Klar til kamp: Ny hovedtribune til Kolding Stadion

Image
Byggeri og anlæg

C.F. Møller vinder udvidelse af rådhus for 130 mio.

Image
Sponseret

Træ forener fortidens arv med fremtidens krav

Image
Erhverv og politik

Enemærke & Petersen får ny direktør: ”Jeg glæder mig meget til gensynet”

Image
Sponseret

Byggebranchens virksomheder vælger selv tid og sted for efteruddannelse

Image
Byggeri og anlæg

Munck Gruppen afslutter stort anlægsarbejde i Grønland

Image
Byggeri og anlæg

Ugens udbud: 2500 m2 nybyggeri i Helsingør og 18 km motorvej i Billund

Image
Sponseret

Digital entreprenør: Bygherren ender altid med at skulle betale for fejlene

Image
Arkitektur

Realdania etablerer ny forskningspulje – skal skabe viden om arkitektur og livskvalitet

Image
Grønnere byggeri

Dansk feriepark får som den første i Europa DGNB Guld-certificering

Image
Erhverv og politik

Københavns Kommune vil have flere kommuner med på nyt klimainitiativ – skal halvere CO2 fra nybyg

Image
Erhverv og politik

Formidler af 70.000 byggeopgaver får ny ejer

Image
Kommentar

Vækst sætter gang i investeringer i ejendomsmarkedet i 2026

Image
Arbejdsmarked

VVS-faget skal gøres mere attraktivt for unge

Image
Byggeri og anlæg

Her skal plads til kummefryseren være en del af DGNB-standarden

Image
Erhverv og politik

Ny EU-aftale om regelforenkling er godt nyt for danske arbejdspladser

Image
Erhverv og politik

EU-aftale er ”et historisk gennembrud i kampen mod unødigt bøvl og bureaukrati”

Image
Erhverv og politik

Ejendomsbranchen vil være en mere tydelig samfundsaktør

Image
Erhverv og politik

Køb af 60 m2 i København kræver næsten millionindkomst

Image
Energi og klima

Energipark til en milliard får grønt lys

Dagens Byggeri samler bygge- og anlægsbranchen med de vigtigste nyheder


Kategorier

Byggeri og anlæg
Arkitektur
Grønnere byggeri
Renovering
Energi og klima
Erhverv og politik
Arbejdsmarked

Redaktion

Chefredaktør
Kenneth Jørgensen
+45 32 71 63 08
[email protected]

Tilmeld nyhedsbrevet

Salg

Vedrørende annoncering:
[email protected]

Materiale

Materiale sendes til:
[email protected]

Kontakt

Dagens Byggeri
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
CVR: 30697812
+45 4445 6000


Copyright © 2024 Dagens Byggeri.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.