Hvis man virkelig ønsker, at kunderne får øjnene op for værdien af at tænke bæredygtigt, handler det blandt andet om, at processen skal være nem. Eksempelvis skal det at kunne komme af med byggeaffald være lige så nemt, som kunderne er vant til på nuværende tidspunkt. Det har man erkendt hos byggecenterkæden Bygma, hvor bæredygtighedsdirektør Elnaz Ehsani fortæller, at man har lanceret en take back ordning hvor den eneste forskel for kunderne er, at de skal ringe til et andet telefonnummer, end det de plejer, for at få byggeaffaldet afhentet.
– En af de metoder, vi har anvendt til at rette fokus mod mængden af byggeaffald, er at indføre en take back ordning for træ, glas, beton, sanitet, mursten, gips og stenuld samt elværktøj og arbejdstøj. Succesen har været mere tydelig for visse af affaldsfraktionerne, men grundlæggende er mange af vores håndværkskunder blevet overrasket over, hvor meget affald, der produceres igennem byggeprocessen, forklarer Elnaz Ehsani.
Nemt at blive bevidst om ansvaret
Nogle kunder er langt fremme i forhold til bevidsthed om netop affaldssortering, andre er mere tilbageholdende, men en af metoderne til at øge interessen for ansvarlighed og den grønne omstilling har altså været at dokumentere den mængde byggeaffald, der rent faktisk er tale om. Bygma har altså opfordret kunderne til at tage stilling, og samtidig har man lagt op til, at det at komme af med byggeaffaldet på en ansvarlig måde er lige så let som bare at køre det på lossepladsen til forbrænding.
– Det har betydet, at mange af vores kunder har opdaget, hvor enkelt det faktisk er at være med til at skabe forandring på en måde, hvor deres byggeaffald går til genanvendelse og i nogle tilfælde til direkte genbrug. Vi har blot hjulpet dem med at få tingene sat i system, idet vi har indgået partnerskaber med stærke samarbejdspartnere, der sørger for både at afhente byggeaffaldet og sikre, at det anvendes som ressourcer i nye byggemateriale. På den måde er vi med til at understøtte cirkulariteten på affaldsområdet i branchen, uddyber Elnaz Ehsani.
Én samlet dokumentationspakke Hun understreger, at både den gode vilje og de rette værktøjer skal være til stede, lige som det er vigtigt rent faktisk at dokumentere overfor kunderne, hvad der sker med byggeaffaldet efter, at det er blevet afhentet. Bygma har tidligere lanceret ProffDok, der er en automatiseret online dokumentationsløsning til kunderne.
Hvis vi skal lykkes med denne agenda, kræver det, at de rette parter i værdikæden sættes sammen og spiller hinanden gode. Vi ser det som vores opgave at facilitere let tilgængelige løsninger, som automatisk bliver det oplagte valg for kunderne.
Elnaz Ehsani, klima- og bæredygtighedsdirektør i Bygma Gruppen
Her samles den nødvendige dokumentation til blandt andet kvalitetssikring, drift og vedligehold, bygningscertificeringer samt som seneste skud på stammen KlimaData til LCA beregninger. Vi har i dag en super effektiv dokumentationsløsning i ProffDok, som sparer vores kunder og deres rådgivere masser af tid, og på sigt er det tanken, at dokumentation for vores take back ordninger også skal integreres i denne således, at hele processen automatiseres i ProffDok, siger Elnaz Ehsani.
En naturlig service med merværdi for kunderne
Hun påpeger vigtigheden af, at man gennem hele processen er transparent, lige som hun understreger, at der ikke er noget økonomisk incitament for Bygma ved take back ordningerne. Bygma ser udelukkende sig selv som facilitator for en mere bæredygtig håndtering af byggeaffald, idet man tilbyder sine kunder en service, der er med til at skabe en væsentlig merværdi – til gavn for både kunderne og miljøet.
– I og med at ressourceforbruget på byggepladserne skal medregnes fra sommeren 2025, hvor de nye LCA-krav træder i kraft, synes jeg det er en helt naturlig service at tilbyde, og jeg synes, det er dejligt at se, at vi kan være med til at sikre, at rigtig mange byggematerialer finder vej tilbage til byggeriet i stedet for blot at ende som vejfyld. Jeg er også sikker på, at lovgivningen i form af blandt andet EU-taksonomien for alvor vil være med til at skubbe på udviklingen, slutter Elnaz Ehsani.