Efter godt to års restaurering er stationsbygningen på Gelsted Station på Fyn blevet genskabt som den stod, da den blev indviet i 1911. Restaureringen, som indgår i Realdanias arbejde med at fremme og formidle den levende bygningskultur, har reddet stationsbygningen, der ligesom flere andre blev tegnet af DSB-arkitekten Heinrich Wenck i tiden fra 1891-1921.
Læs også: Østerport Station står klar i gammel form
Stationsbygningen i Gelsted er ikke fredet. Den havde stået tom i en årrække, indtil Realdania By & Byg erhvervede den i 2021, hvor den stod nærmest uforandret siden sin opførelse. I sin nyrestaurerede form er den som et lille stykke kulturhistorie med til at levendegøre fortællingen om jernbanens og stationernes rolle og betydning i Danmark gennem tiden.
Samtidig kan bygningen igen udgøre et værdigt midtpunkt i stationsbyen, fortæller Realdania By & Bygs administrerende direktør, Peter Cederfeld:
– Med restaureringen af Gelsted Station har vi bevaret en helstøbt og intakt repræsentant for den klassiske danske stationsbygning, der i dag står som naturligt midtpunkt i mange af landets byer. Vi har fastholdt ejendommens arkitektoniske, funktionelle udtryk og autenticitet og dermed bevaret en bygningstype, som i høj grad repræsenterer udviklingen mod det moderne danske samfund. Stationen indgår naturligt i bymiljøet i Gelsted, og med nye funktioner og nye lejere vil den blive et fint fokuspunkt i byen.
Taget ud af drift
Som en klassisk typisk stationsbygning fra tiden omkring 1900 består bygningen af en hovedbygning i to etager, indrettet med ventesal og billetkontor i stueetagen, stationsforstanderbolig på første sal, en lagerbygning og en delvist åben mellembygning, der gav ly for de ventende passagerer.
I takt med samfundsudviklingen blev mange af landets stationsbygninger i anden halvdel af 1900-tallet taget ud af drift. Nogle af dem blev revet ned, mens andre blev solgt og indrettet til helt andre formål. Men ikke Gelsted Station.
Læs også: Hillerøds trafikknudepunkt gennemgår omfattende fornyelse
I dag er hele den autentiske stationsbygning restaureret. De historiske detaljer er bevaret, og de originale farver er genfundet og genskabt, samtidig med at bygningen opfylder nutidige krav til varme, støjdæmpning, indeklima og energiforbrug.
Ventesalen med en loftshøjde på fire meter og fint bemalede bjælkelofter og bænke er genskabt i de originale farver. I stationsforstanderens lejlighed er det originale køkken restaureret og bevaret, og i de statelige stuer mødes de besøgende af tidstypiske farver.
Det tidligere signalrum og stationsforstanderfamiliens gamle tørregård er istandsat som uderum, der kan bruges af de kommende lejere.