Naturen overtager Høje-Taastrups Gule By

Den karakteristiske Gule By omkring Høje-Taastrup Station skal invitere til ophold med mere natur og et indbydende bymiljø, der skaber tryghed. Det nye byrumsprojekt giver en markant opgradering af området.
Gule Bys Sydtorvet, der bl.a. er kendt for Bjørn Nørgaards karakteristiske Thors Tårn, som den kan komme til at se ud i fremtiden: Med muligheder for ophold og aktivitet, mangfoldig bynatur, mange forskellige træer og en varieret sammenhængende beplantning. Visualisering: Urban Power
Gule Bys Sydtorvet, der bl.a. er kendt for Bjørn Nørgaards karakteristiske Thors Tårn, som den kan komme til at se ud i fremtiden: Med muligheder for ophold og aktivitet, mangfoldig bynatur, mange forskellige træer og en varieret sammenhængende beplantning. Visualisering: Urban Power

De tre grundejere af den karakteristiske Gule By omkring Høje-Taastrup Station – Wihlborgs, ATP og DSB – er nået til enighed om et skitseprojekt, der skal gøre bymiljøet langt mere grønt, indbydende, trygt og varieret.

Høje-Taastrup Kommunes byråd er med på ideen, og der er derfor truffet beslutning om at igangsætte etape 1 ved Sydtorvet, der bl.a. er kendt for Bjørn Nørgaards karakteristiske Thors Tårn.

Bag skitseprojektet står Urban Power, der i den følgende periode er hovedrådgiver, og skal sikre helhed og sammenhæng i projektområdet, der dækker 16.000 kvm fordelt over Nordtorvet, Banebroen og Sydtorvet.

Natur, biodiversitet, bedre belysning, menneskelig aktivitet og trafiksikkerhed bliver prioriteret i det omfattende byrumsprojekt i den Gule By. Visualisering: Urban Power
Natur, biodiversitet, bedre belysning, menneskelig aktivitet og trafiksikkerhed bliver prioriteret i det omfattende byrumsprojekt i den Gule By. Visualisering: Urban Power

Et trygt byliv

Centralt i projektet er en mangfoldig bynatur med mange forskellige træer og en varieret

sammenhængende beplantning, der understøtter biodiversitet. Ligeledes er der fokus på et trygt byliv, med trygheds- og stemningsskabende belysning og forbedrede opholdsmuligheder – herunder en handelskantzone med mulighed for udeservering i solen.

Facader og søjlegange omkring torvene skal have en opgradering og samtidig bliver der ryddet op i hierarkiet mellem fodgængere, cyklende, busser og parkering, så der sikres en positiv ligevægtig oplevelse uanset hvilken type besøgende, man er i området.

– I de nye byrum har der bl.a. været stor efterspørgsel efter mere natur, bedre belysning og trafiksikkerhed. Det har vi omsat til et byrumsprojekt, der samtidig bygger på stationsbyens særlige identitet og prioriterer menneskelig aktivitet, fortæller arkitekt Sara Bjelke fra Urban Power, der står bag byrumstransformationen.

Naturen er ikke fremmed for Urban Power, der ofte maler sine mange projekter med den grønne farve på penslen. Bl.a. har tegnestuen uopfordret gjort sig tanker om at lægge et ‘grønt tæppe’ over Søren Kierkegaards Plads mellem Blox og Det Kongelige Bibliotek og står som arkitekt for Bofællesskabet Stavnsholthave bag 25 boliger med engbeplantning, hjemmehørende træer og buske, grusstier, kuperet terræn og opsamling af regnvand i en stor fælles ‘baghave’.

Har taget brugernes ideer med i løsningerne

I processen frem mod transformationen af den Gule By har der været stort fokus på at lade borgernes, pendlernes og øvrige interessenters stemmer blive hørt som en afgørende del af foranalysen, der ligger bag de kommende byrum. Bl.a. har der i en periode stået ‘ønsketræer’ på stationen, hvor alle kunne komme med input.

– De mennesker, der færdes her til daglig, er de virkelige eksperter. Deres input har vi indhentet og omsat til konkrete fysiske løsninger, der bliver afgørende for forandringerne, siger Sara Bjelke.

Der skal skabes plads til byrum med beplantning og springvand på det nordlige torv. Visualisering: Urban Power
Der skal skabes plads til byrum med beplantning og springvand på det nordlige torv. Visualisering: Urban Power

Et unikt eksempel på offentlig-privat samarbejde

Transformationen starter som skrevet på Sydtorvet, hvor Wihlborgs ejer to af bygningerne. Her forventer Høje-Taastrup Kommune og Wihlborgs, at første spadestik kan tages senere på året. Herefter er planen at projekterne for Nordtorvets samt Banebroen og cykelparkeringen følger i samarbejde med ATP og DSB.

Fungerende borgmester Kurt Scheelsbeck siger:

– Den gule by er ikke nogen almindelig bydel. Vi kan kun forandre og udvikle den karakteristiske murstensby, hvis bydelens ejere vil være med og bidrage aktivt. Det har heldigvis været tilfældet, og jeg er stolt af dette unikke eksempel på offentlig-privat samarbejde om byudvikling.

Transformationen af Sydtorvet bliver realiseret med i alt 8 mio. kr. fra Høje Taastrup Kommune og 8 mio. kr. fra grundejeren Wihlborgs.

Ifølge Byggefaktas omfattende database over bygge- og anlægsprojekter i Danmark er udviklingen af det nordlige torv, hvor man vil samle parkering i den sydvestlige del af torvet og skabe plads til byrum med beplantning og springvand, budgetteret til 18 mio. kr., mens det forventeligt kommer til at koste 10 mio. kr. at fikse banebroen og cykelparkeringen. Her ønsker man bl.a. at fjerne dele af et betondæk og åbne facaden ud til cykelparkeringen, så den bliver åben og tryg.

Det samlede projekt forventes færdigt i juni 2025.

Relateret indhold