På Lundtofte Skole i Lyngby er HTO Nedrivning i gang med specialiseret miljøsanering og nedrivning af lofter, vinduer, døre, inventar og vægge og gulve.
Det sker i forbindelse en omfattende renovering af skolen, der er bygget i 1953, som skal helhedrenoveres for at løfte indeklimaet og give et mere tidssvarende læringsmiljø. Bygningerne skal i fremtiden huse både skolen og kulturhus efter skoletid.
Alt indvendigt skal fjernes, og da skolen er af ældre dato, er meget af materialerne fyldt med metaller, PCB og asbest. Derfor omfatter størstedelen af opgaven miljøsanering. For HTO Nedrivning er denne type opgaver en af de mere spændende, fordi den kræver et godt overblik og gode evner til at få det hele til at gå op i en højere enhed.
– Det er en kæmpe og spændende opgave, der kræver masser af erfaring med især miljøsanering. Det kræver et større logistisk overblik at sørge for at de miljøfarlige stoffer fjernes og håndteres korrekt samt bortskaffet til godkendte modtageanlæg. Det er et stort ansvar at få fjernet materialerne uden, at de miljøfarlige stoffer ender i naturen. Den slags opgaver brænder vi særligt for, siger projektchef i HTO Nedrivning, Anya Mortensen.
En opgave, der kræver planlægning
HTO Nedrivning udfører opgaven som fagentreprise, og den består af cirka 65 procent miljøsanering, mens de resterende 35 procent er almindelig nedrivning.
Når miljøsaneringsopgaven er færdig, rykker de næste entreprenører ind. Opgaven kræver derfor ekstra koordinering og planlægning med de øvrige aktører.
– Der er mange hænder ind over en så stor renoveringsopgave som denne. Og det kræver, at man er helt skarp på tidsplanen. Som nedriver er vi ofte de første på byggepladsen, og derfor kan en lille forsinkelse i vores arbejde have store konsekvenser for den samlede tidsplan. Det må ikke ske, fortæller Anya Mortensen og tilføjer:
– Vores primære opgaver som nedriver er jo, at bygningerne bliver gjort klar til næste fase af renoveringen.
Klar til næste fase
HTO Nedrivning har været i gang med opgaven siden august 2020 og er nu nået så langt med projektet, at miljøsaneringsdelen næsten er udført. Når saneringen er overstået, skal flere af de bærende vægge rives ned, og det betyder, at der skal sættes interim stål op som midlertidig afstivning.
– Selvom der naturligvis altid opstår uforudsete opgaver, der altid tager lidt længere tid, er vi omtrent i mål med miljøsaneringen og påbegynder nu afstivningen forud for nedrivning af de bærende vægge, siger Benjamin Fischer, der er formand på projektet.