God akustik virker på lærere og elever

Akustik klinger på god trivsel og bedre indlæring. I alle tilfælde på Dyvekeskolen. Tre år efter en totalrenovering af Dyvekeskolen er lærerne gladere og eleverne mere fokuserede. Og de lydabsorberende gipslofter og trævægge fremstår så gode som nye, hvilket luner på økonomien.
Tre år efter en totalrenovering med fokus på indeklima med optimeret akustik i klasselokalerne og på gangarealerne, er lærerne på Dyvekeskolen gladere for indeklimaet ? og eleverne mere fokuserede. Pressefoto.
Tre år efter en totalrenovering med fokus på indeklima med optimeret akustik i klasselokalerne og på gangarealerne, er lærerne på Dyvekeskolen gladere for indeklimaet ? og eleverne mere fokuserede. Pressefoto.

Når akustikken er god, smitter det af på lærernes tilfredshedsbarometer og på elevernes støjniveau, der reduceres, hvilket har en positiv afsmittende effekt på læringsmiljøet og dermed på elevernes indlæring.

Det kan både analyseres, ses og mærkes i dag på Dyvekeskolen, der, lettere tilbagetrukket i et tæt boligområde mellem Englandsvej og Røde Mellemvej midt i det grønne Amager, i 2013-2014 gennemgik en totalrenovering fra skolegård til kip. Trivsel, tilfredshed og humør blandt lærere og elever er i dag væsentligt forbedret i forhold til tidligere.

Et par gange om måneden har skolen besøg af eksperter, andre skoleledelser fra hele landet, repræsentanter fra kommuner, arkitekter og studerende, der gerne vil lære af det præmierede og roste byggeri, der vandt prisen som ‘Årets skolebyggeri’ i 2014 tegnet og udført af KANT arkitekterne.

Testlokaler i et halvt år

For at komme frem til den rette akustik ombyggede KANT Arkitekter to klasserum i en 1:1 skala, så de kunne undersøge og fysisk opleve de rumakustiske forhold og teste flere typer akustiske absorbenter af.

Saint-Gobain Gyproc var som akustik- og gipsloft-eksperter og -leverandører med hele vejen i test-processen med holdbare perforerede gipsakustiklofter til det ene testrum. I det andet rum blev anvendt en anden form for akustiklofter med en porøs absorbenttype, coated mineralsuldplader med en dæmpning. I en periode over et halvt år blev de rumakustiske forhold undersøgt indgående, så det var muligt at komme frem til den mest optimale løsning.

Processen blev til vigtig viden og læring for både arkitekter og virksomheder og resulterede i, at arkitektrådgiver og bygherre efter endt forsøgsrække stod med to klasserum, der begge kunne efterleve Københavns Kommunes skærpede krav til efterklangstid.

Herefter blev begge testrum testet af med cirka 10 lærere og deres elever over en tre-måneders periode, så lærernes feedback ud fra et humant synspunkt også vægtede med i testlokalernes samlede vurdering og blev udslagsgivende for, hvilken type loft – nemlig de perforede Gyproc-gipsakustiklofter som loftabsorbent – der endelig blev valgt til renovering af skolens gangarealer og undervisningslokaler.

– Vi ville teste lokalerne ud fra en dagsorden om brugervenlighed og en human tilgang for lærere og elever, der dagligt er mange timer i et klasselokale. Og vi fik ny viden med hjem, når det gælder den tekniske akustik, med de mange målinger vi foretog. Så for os var testprojektet en kærkommen mulighed for at undersøge en masse rumakustiske fænomener. Oftest er beslutninger omkring akustik taget ud fra teoretiske forudsætninger, derfor var det befriende at angribe et projekt på den her måde, hvor brugernes – altså lærernes vurderinger – blev hørt, siger teknisk rådgiver, Søren Munck Rasmussen fra Gyproc.

Ikke ens

– Og to rum med den samme efterklangstid behøver absolut ikke at lyde ens, hvilket også var tilfældet på Dyvekeskolen. Det akustiske projekt sikrede at brugerne kunne vælge ‘deres’ løsning, hvor en velafbalanceret kombination af refleksion og absorption af lydbølger var medvirkende hertil, siger Søren Munck Rassmusen.

Når en flade rammes af en lydbølge, absorberer eller reflekterer fladen lydbølgen. I en perforeret gipsakustikplade består ca. 80 procent af pladen af hård holdbar gips, som reflekterer lydbølger fra fx en lærer der kommunikerer med klassen.

– De refleksioner er vigtige for at ‘bære’ en lærerstemme ud til sit publikum. I et klasserum med traditionel undervisning vil jeg altid tilstræbe og sikre en velafbalanceret løsning mellem absorption og refleksion af de absorbenttyper, vi kan tilbyde, siger Søren Munck Rasmussen.

Mere friske i hovederne

Efter dagligdagen har meldt sig, er lærere og ledelsen bevidste om de gode afledte effekter, der er ved den rigtige og optimale akustik.

Også blandt eleverne, hvor den nationale trivselsmåling gennemført for første gang i 2015, viser at Dyvekeskolens elever giver skolen højere karakterer, når det gælder ro og orden, hvor 43,6 pct. sætter kryds i 4-5, hvor 5 er det højeste, mens gennemsnittet i kommunen er på 23 procent i samme kategori. Og helt generelt, når det gælder spørgsmålet, hvor glad er du for din skole, hvor 84 pct. på Dyvekeskolen svarer, at de er meget glade for skolen, mens gennemsnittet i Københavns Kommune ligger på 71 procent.

Vi ville teste lokalerne ud fra en dagsorden om brugervenlighed og en human tilgang for lærere og elever, der dagligt er mange timer i et klasselokale.

Relateret indhold