Cross Laminated Timber eller i daglig tale CLT er et stærkt, bæredygtigt byggemateriale, som også er klimavenligt blandt andet, fordi man kan skære omkring 80 % af lastbiltransporten væk grundet mindre vægt og bedre muligheder for at pakke lasten. Derudover er nøjagtigheden helt nede på 1-2 mm, byggetiden er hurtigere, og på det arbejdsmiljømæssige plan er en CLT-byggeplads mere behagelig at være på grundet væsentligt mindre støj og nemmere håndtering af de lettere byggeelementer.
Hidtil har blandt andre finske Stora Enso stået for en betydelig del af CLT-leveringen til Danmark, men fremover bliver det nu muligt for den danske byggebranche at få leveret CLT fra Södra, der går ind på det hastigt voksende marked:
– Produktionen foregår på vores fabrik, der ligger lige nord for Varberg i Sydsverige. Herfra tilbyder vi en sikker og kort transport til Danmark, som vi anser for et nærmarked, siger Kenny Holm, markedschef for området, til Dagens Byggeri.
– Desuden er vi kommet langt i vores bæredygtige omstilling i Södra og kan se en enorm interesse for CLT. Vi går efter en ledende position i det danske marked, tilføjer han.
Meget andet end plader på mål
Markedschefen fortæller, at Södras ambition er at være helhedsleverandør, hvor de danske kunder kun har ét kontaktpunkt, de skal referere til:
– Vi skal ikke bare levere plader på mål, men service og opfylde kundernes specifikke ønsker. Det betyder, at vi måske ikke altid selv producerer det ønskede produkt, men så er vi villig og i stand til at skaffe det og dermed opnå den bedste konstruktion – sammen med kunden – og det bedste økonomiske og bæredygtige byggeri, forklarer han til Dagens Byggeri.
Første skridt i en europæisk lancering
Södra klinger måske ikke så velkendt i Danmark endnu, men det gør det i Sverige, hvor milliardvirksomheden tæller blandt de største af sin art. Lanceringen af CLT i Danmark er første skridt i en europæisk lancering, hvor Danmark bliver brohoved til Europa. Med til strategien hører, at Södra har bygget sin egen fabrik til storproduktion af CLT. Det er også herfra, at de danske ordrer vil blive produceret.
– I ethvert større CLT-byggeprojekt er Södras viden og rådgivning værdifuld før, under og efter processen, og vi har typisk en tæt dialog med både bygherrer og arkitekter for at dele vores viden om trækonstruktioner samt CLT’ens muligheder og begrænsninger. Vi kigger naturligvis også på, hvor vi kan optimere projektet og sikre en konkurrencedygtig pris, så vi er med fra projektidé til færdigt byggeri, siger Kenny Holm.
Der er stadig kun krattet i overfladen
Og markedschefen ser et stort potentiale i CLT-byggeri – og træbyggeri generelt:
– Vi er kun i starten, og på det danske marked har man stadig kun krattet lidt i overfladen.
Han medgiver, at det dog kræver, at branchen vænner sig til at tænke træ som andet end en rødmalet, svensk bjælkehytte:
– Her er ikke kun tale synligt træ, men også brug af træ som bærende byggemateriale. Og skal vi huske, at selvom beton i dag ofte udgør den bærende del, så har det kun været sådan de sidste 60-70 år. Før da brugte vi træ, som man kan se i blandt andet gamle bindingsværkshuse og tagkonstruktioner.
Kenny Holm fortsætter:
– Siden efterkrigstiden har vi i Danmark opbygget en betonkultur og er blevet supergode og effektive til at bygge med det materiale. Men før da var det nyt at bygge i beton og derfor noget, som man skulle vænne sig til. Dér står vi i dag med træ.
Flere ambitiøse bygherrer
Markedschefen håber, de nye bæredygtighedsklasser i 2023 kan gøre en forskel i valget af byggematerialer. Han nævner de store pensionskasser, der er begyndt at opstille bæredygtighedskrav i deres byggeprojekter, men ser gerne flere ambitiøse bygherrer, der viser, at de vil den grønne omstilling:
– Der er stadig en berøringsangst ved CLT, men man skal huske på, at det ikke er meget anderledes at opføre end betonelementer – det er bare nemmere og hurtigere.