Råstofferne til Københavns fremtidige byggeri er sikret

Lokal mangel på grus og sten bliver et problem for byggebranchen om få år og især i hovedstadsområdet - ny søplads i Køge sikrer forsyningerne.
Fra søpladsen i Køge kan NCC forsyne hovedstadområdet med råstoffer til de kommende års byggeri. Foto: Jonathan Grevsen.
Fra søpladsen i Køge kan NCC forsyne hovedstadområdet med råstoffer til de kommende års byggeri. Foto: Jonathan Grevsen.

Danske grusgrave og udvindingssteder for snad og sten er ved at være tømte. Byggebranchen kigger derfor ind i en fremtid med knaphed på råmaterialer.

Det er især problematisk i områder med stor byggeaktivitet. Netop i København bygges der meget lige nu, og de kommende år byder på store projekter, der kræver sikker råstofforsyning.

Men de lokale grusgrave er ved at være tømte.

Søvej mest miljøvenligt

For at komme forsyningsproblemerne i møde har NCC derfor netop åbnet en søplads for sikre råforsyningerne til det storkøbenhavnske område.

– Om ganske få år får Danmark – og særligt hovedstadsområdet – et behov for at importere råstoffer. Vi har derfor brug for havneterminaler, der er gearet til at kunne modtage og viderebearbejde de stenmaterialer, der kommer ind, siger Søren Evald Jensen, områdechef i NCC Industry, Råstoffer.

– Samtidig er det langt mere miljøvenligt at transportere materialerne via store skibe frem for lastbiler, der skal køre lange strækninger af mange omgange.

Lokale grusgrave i København ved at være tømte

Han fortæller, at der i hovedstadsområdet er der ved at være knas i forsyningskæden, da tilladelserne til at udvinde råstoffer i de lokale grusgrave snart løber ud.

Der er derfor brug for andre måder at tilgå råstofferne på, som kan sikre sand, sten og grus til fremtidens byggematerialer.

– Køge Havn er den eneste østvendte havn, vi har på Sjælland. Den er derfor en vigtig “gate” til forsyningen af råstoffer til Region Hovedstaden. På den nye plads kan vi tage imod langt større skibe og dermed modtage større mængder råstoffer ad gangen, som vi kan bearbejde på pladsen. Det kan være stenmaterialer, som vi knuser til produkter, der kan bruges i produktionen af ny asfalt, siger Søren Evald Jensen.

Pladsen bruges også til andre opbevaring af andre materialer der genanvendes og bruges i forbindelse med nye bygge- og anlægsprojekter. For eksempel opbevarer pladsen lige nu mere end 10.000 tons affræset asfalt fra CPH Lufthavn. Det skal genanvendes, bearbejdes og anvendes i nye slidlag til fremtidens veje.

Relateret indhold