På akademiker-jagt: Saint-Gobain hyrer religionssociolog til glasuld og gipsplader

Saint-Gobains talentudviklingsprogram for akademikere gik så godt, at den nyuddannede cand.mag i religionsvidenskab og samfundsfag, Helene Kofoed-Pihl, blev ansat til markedsføring af byggematerialer.
Helene Kofoed-Pihl.
Helene Kofoed-Pihl.

Der er mange veje ind i byggeriet, og det kan Helene Kofoed-Pihl skrive under på. For ikke længe siden havde hun dårligt kunnet forestille sig, at fag som sociologi og psykologi skulle hjælpe hende til forståelse af markedet for glasuld og gipsplader.

Men siden november har den nyuddannede cand.mag i religionsvidenskab og samfundsfag været ansat hos Saint-Gobain, der producerer gipsplader og letvægtsbyggesystemer til byggebranchen.

– Som studerende på en humanistisk universitetsuddannelse havde jeg langt fra forestillet mig en karriere i byggebranchen. Jeg har dog hurtigt fået brug for mange af de redskaber, jeg havde med i min faglige og akademiske rygsæk, samtidig med, at jeg har fået en masse gode kolleger og hele tiden lærer en masse nyt om for eksempel markedsføring, fortæller Helene Kofoed-Pihl og fortsætter:

Læs også: Byggeriet mangler tech-kandidater til at sikre den digitale udvikling

– Min baggrund i religionsvidenskab og samfundsfag gør, at jeg hurtigt kan sætte mig ind i nyt og komplekst materiale. Uddannelsen er i virkeligheden så bred, at jeg i mit nye job kan inddrage både sociologien, psykologien, fænomenologien i forhold til at analysere målgruppernes fortællinger, ritualer og adfærd. Og sætte det ind i en samfundsmæssig kontekst med de bredere tendenser, der også er med til at påvirke vores adfærd. Som ansat i en stor koncern har jeg plads til både at holde fast i min baggrund som religionssociolog og bygge ny viden på fra byggebranchen, og de to verdener har været overraskende nemme at forene, siger Helene Kofoed-Pihl.

Ud over at arbejde med markedsføring af byggematerialer og bæredygtige løsninger til byggeriet står hun for koordinering af uddannelser og partnerskaber.

En øjenåbner at ansætte en akademiker

Lead the Talent er Saint-Gobains talentudviklingsprogrammet, som i tæt samarbejde med a-kasser og jobcentre kobler ledige akademikere med virksomheder i deres lokalområde for at styrke deres netværk og muligheder på jobmarkedet. Ofte med utraditionelle eller skæve match mellem jobsøgende og virksomhed.

Det var også tilfældet, da Saint-Gobain sammensatte en gruppe på fire ledige akademikere fra Trekantområdet. Ingen af de fire have tidligere arbejdet med byggebranchen, og projektleder på Lead the Talent-forløbet og marketing communication manager, Marit Petersen, er også glad og stolt over, at talentprogrammet førte til jobs for tre ud af fire deltagere og et fast samarbejde med Helene Kofoed-Pihl:

Læs også: Lukker produktionen af papiruld i Danmark

– Det har været en øjenåbner at ansætte en akademiker fra et felt, der ligger langt fra byggebranchen, og som kommer med nogle utraditionelle redskaber til at komme tættere på vores målgrupper. Samtidig har Lead the Talent-forløbet passet godt til vores mål om at være en socialt bæredygtig virksomhed, og jeg er glad for, at talentforløbet fik så positivt et udfald, siger Marit Petersen.

Helene Kofoed-Pihl får sin arbejdsmæssige base hos henholdsvis Saint-Gobain Isover i Vamdrup og Saint-Gobain Gyproc i Kalundborg. Begge virksomheder er en del af Saint-Gobain-koncernen og producerer henholdsvis glasuld og gipsplader.

Relateret indhold