Kvinder indtager byggemarkederne

Online inspirationssider og coronakrisen har skabt en stor stigning i kvindelige gør-det-selv-kunder hos XL-Byg.
Under coronakrisen har XL-Byg oplevet en stor stigning i kvindelige kunder. Generelt er danske boligejeres lyst til at investere i større forbedringer til hjemmet på det højeste niveau i 20 år. Foto: PR.
Under coronakrisen har XL-Byg oplevet en stor stigning i kvindelige kunder. Generelt er danske boligejeres lyst til at investere i større forbedringer til hjemmet på det højeste niveau i 20 år. Foto: PR.

Coronakrisen har skabt store opsparinger blandt danskerne, der i stigende grad kaster sig over boligforbedringer.

Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik har forbrugerne nemlig ikke været mere klar til at foretage større investeringer i hjemmet siden 1999.

Det mærker man hos byggevarekæden XL-Byg, der melder om meget stor interesse fra byggelystne danskere, der søger inspiration og køber ind til byggeprojekter.

– Ingen havde forudset et sådan boom i boligprojekter. I starten af coronakrisen var der fokus på mindre bolig- og haveprojekter, men ret hurtigt fattede folk også interesse for større projekter. Man brugte mere tid i hjemmet, og det resulterede i en ren gør-det-selv-eksplosion, fortæller marketingchef ved XL-Byg, Helene Birk.

Kvinderne er kommet med

Byggelysten har skabt travlhed hos byggevarekædens professionelle kunder såvel som i butikkerne. Men den mest bemærkelsesværdige udvikling er sket online. XL-Byg har under coronakrisen udviklet et digitalt inspirationsområde, der hedder #parcelhack, og som giver idéer til fornyelse af boligen ude og inde.

Næsten halvdelen af områdets besøgende er kvinder, og omkring 40 procent af alle køb i webshoppen foretages af kvinder. Det er en stor forandring i forhold til, at byggemarkedsbranchens kunder traditionelt har været mænd, oplyser Helene Birk.

– Kvinderne er kommet på banen, som et resultat af primært to ting. De mange hjemsendelser, der har skabt et større behov for et attraktivt hjem for dem og familien. Og et hastigt voksende antal inspirationssider og instruktionsvideoer, der har åbnet en tidligere mandsdomineret verden for dem, siger hun.

Vores tids store prestigeprojekt

Trangen til at investere i forbedringer i hjemmet er ikke ny, forklarer lektor Malene Breunig, der forsker i moderne hjem- og boligidealer ved Syddansk Universitet.

– Det at skabe et hjem og sætte et personligt præg på ens bolig er i høj grad blevet et identitets- og prestigeprojekt, hvor vi særligt i Danmark har en stærk kultur omkring redebygningen, som indebærer at investere penge, tid og flid i hjemmet. Noget vi i høj grad har set blomstre op under corona-hjemsendelserne, siger Malene Breuning og uddyber:

– Et stigende antal kvinder bruger byggemarkederne og påtager sig både planlægnings- og byggeroller. Det afspejler en generel udligning af mande- og kvinderoller i hjemmet, hvor mænd har kastet sig over at bage, grille, lave mad og passe børn, mens kvinder ikke længere er blege for at gå i gang med selv større gør-det-selv-projekter i hus og have.

Relateret indhold