Skovbrande, ørkendannelser og tab af biodiversitet i Sydamerika såvel som de ualmindeligt høje temperaturer, der udfordrer skovbruget i Østeuropa.
Det er nogle af eksemplerne på klimaforandringer, som påvirker markedet for træ og træbaserede produkter – og som er en del af årsagen til, at Keflico udmelder en målsætning om, at virksomheden vil være CO2-neutral i 2030.
En målsætning, der konkret gælder inden for de såkaldte scope 1 og 2, der ifølge den internationale standard for CO2-kortlægning Greenhouse Gas Protocol dækker virksomhedens egne udledninger forårsaget af virksomhedens drift.
– Med en forretningsmodel som vores mærker vi klimaforandringerne på tæt hold, fordi det har konkret betydning for de områder i verden, vi får træ fra, fortæller adm. direktør hos Keflico, Mads Stenstrop.
I flere år har virksomheden arbejdet på at øge andelen af bæredygtighedscertificeret træ i henhold til certificeringsordningerne FSC og PEFC.
Sidste år lykkedes det igen at hæve andelen til et nyt rekordniveau på 76 % af virksomhedens samlede handel med træ, men ifølge kommerciel direktør, Camilla Hyldgaard Thomsen, er det ikke en dans på roser, da Keflico – modsat flere af sine konkurrenter – forhandler både træbaserede pladeprodukter, softwood og hårdttræ, der kommer fra vidt forskellige områder i verden:
– Netop derfor er det afgørende for os, at vi får udbredt viden om de mange muligheder, skovene og træ kan give os mennesker, når vi skal bygge en mere bæredygtig fremtid. For med mere end 60.000 forskellige træarter i verden, hvor en stor del af disse er mindre kendte, er mulighederne mange. Men det kræver viden om skovens dynamikker og træarternes potentialer. En viden, som vi har i Keflico, og som vi ser en ære i at få sat i spil. Sådan kan vi også understøtte den voksende efterspørgsel på bæredygtighedscertificerede produkter på en ansvarlig og attraktiv måde, siger hun.