CO2-tung varetransport skifter til biogas i tanken

Inden 2030 skal Danmark reducere sin samlede udledning af drivhusgasser med 70 %, og ét er de områder, hvor der er store besparelser at hente, er på transportdelen.
De to Rockwool-lastbiler drives af Frode Laursen.
De to Rockwool-lastbiler drives af Frode Laursen.

Siden september har betonproducenten Unicons 100 % eldrevet betonbil dagligt levere færdigblandet beton uden emissioner på hverken veje eller byggepladser.

Læs mere: Unicon sætter strøm til betonkanonerne

Nu har Rockwool også taget initiativ til mere klimavenlig transport på Sjælland, og midt i november rullede virksomhedens to nye lastbiler ud på vejen med kun komprimeret biogas i tanken.

Med en daglig kørsel på 6-700 km primært i københavnsområdet kommer de to køretøjer til at overtage ca. 20 % af kørslen med isolering ud til Rockwools mange kunder på Sjælland. Reduktionen af CO2 fra varetransport er ikke et nyt fokus fra den globale stenuldsproducent, men derimod et konkret resultat af længere tids arbejde med at skifte til klimavenlige transportløsninger:

– Vi har længe arbejdet med grøn transport, både i samarbejde med transportører og direkte med de lastvognsproducenter, der er længst fremme på området, og nu har vi besluttet at teste biogasløsningen af. På den måde bliver vi klogere og får mere erfaring, som vi så kan bruge til at udvide initiativet til at omfatte mere af vores danske og nordiske transport, fortæller Michael Rasmussen, logistikdirektør hos Rockwool Nordics.

Skiftet til biogas på fabrikken

Det er ikke kun på vejtransporten, at producenten har implementeret biogas som middel til at reducere CO2-udledningen. Også på de to danske fabrikker blev der i starten af 2021 skiftet til biogas i fremstillingen af stenuld. Sammen med løbende energieffektiviseringer har det reduceret Rockwools danske CO2-udledning med hele 70 % i 2021 sammenlignet med 1990:

– Vi ser også på, hvad vi gør for at reducere påvirkningen, når vi transporterer vores produkter. Og her er det en udfordring at finde ud af, hvilken vej pilen peger i forhold til fremtidens klimavenlige løsninger for den tunge transport, men vi tror på, at biogas på nuværende tidspunkt er et anvendeligt alternativ, fortsætter Michael Rasmussen.

Relateret indhold