Metro til tiden – forhåbentlig

Niels Nielsen, Danske Anlægsentreprenører. Foto: Ricky John Molloy/Dansk Byggeri.
Niels Nielsen, Danske Anlægsentreprenører. Foto: Ricky John Molloy/Dansk Byggeri.

Gennem længere tid har metrobyggeriet været genstand for heftig debat i medierne. Skulle man tilgodese støjplagede naboer ved at nedsætte arbejdstiden? Eller skulle man fortsætte for at sikre økonomien og tidsplanen? Derfor blev forskellige snedige juridiske spidsfindigheder brugt på begge sider af bordet, så man fik en omgang stop and go med påbud og ophævelse af påbud. Det var ikke godt for nogen.

Beboerrepræsentanterne har været ganske klare i spyttet med deres krav om begrænsning af støjen, også selvom det vil medfører betydelige forsinkelser af projektet. Enkelte beboere ser dog gerne projektet fremmet, og det må vel være ud fra betragtningen om, at hvis der er noget, som er værre end støj i en periode ? så er det støj i en længere periode.

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvordan det er at bo op af en byggeplads. Det har jeg selv prøvet, og jeg må da indrømme, at en byggeplads ikke er en ønskenabo. Men samfundet har brug for infrastrukturprojekter ? også i beboede områder, og det medfører desværre nogle gener. Det er dog også generende ikke at have faste rammer for byggeriet. Så skrider tidsplanen.

Derfor var det godt, at regeringen valgte at indføre en såkaldt nabopakke. Det giver afklaring både for beboerne og byggeriet. Desuden vil aftalen også give et godt grundlag for kommende infrastrukturprojekter, så vi ikke igen skal stå i denne situation.

Nabopakken, som betales af Metroselskabet, skønnes at koste 300 millioner kroner, og den giver naboerne til metrobyggeriet ret til genhusning, sælge deres bolig til Metroselskabet til markedspris eller blive boende og få en større erstatning.

Metrobyggeriet gavner os alle, men er til besvær for den enkelte, og derfor er aftalen en god løsning på et vanskeligt problem. Alle parter bliver tilgodeset, så vi kan komme videre med byggeriet uden, at økonomien stikker helt af. Hvis bare byggeriet bliver forsinket to-tre år, vil det medføre en ekstra regning på mellem 2,4 og 4,5 milliarder kroner. Vi må derfor stå sammen om Metrobyggeriet og den nabopakke, som politikerne har fundet frem til. Det er godt politisk resultatorienteret realpolitisk arbejde. ?

Relateret indhold