Mange muligheder i Europa for danske arkitekter – trods uro i verden

Verden er blevet sværere at navigere i, men for danske arkitektvirksomheder ligger interessante udviklings- og forretningsmuligheder lige på den anden side af grænsen.
Foto: Danske Arkitektvirksomheder.

Det er ikke just stabilitet, der præger verden anno 2025.

Ifølge internationale eksperter er det ironisk nok den eneste konstant, som man for alvor kan regne med. Eller sagt med andre ord: Usikkerhed er den nye normal, og det er den virkelighed, som danske virksomheder, herunder landets arkitektvirksomheder, skal agere i.

Med disse betingelser er det selvsagt blevet sværere at søge ud på de internationale markeder og planlægge eksportindsatser. Men den nye virkelighed betyder ikke, at man skal vende ryggen til verden og blive hjemme. Tværtimod handler det om at finde de muligheder og åbninger, som kan forfølges.

Læs også

Stabilitet i en usikker tid – men alvorlige advarselslamper blinker

For at kunne give råd og vejledning til medlemmer, som gerne vil i gang med at eksportere, har Danske Arkitektvirksomheder indledt et samarbejde med partner og medstifter Peter Mørk fra Mork Kveiborg & Partners.

Et vigtigt budskab fra Peter Mørk er, at lige på den anden side af dørtrinnet til Danmark ligger et Europa, der rummer mange muligheder, som flere danske arkitektvirksomheder bør fokusere på.

I den forbindelse peger han ikke mindst på vores store nabo mod syd, Tyskland, som har åbnet for enorme investeringsprogrammer. Han nævner, at flere større danske arkitektvirksomheder har fået solidt fodfæste på det tyske marked, men han nævner også, at han ser tegn på, at mindre arkitektvirksomheder nu følger efter.

Med til at markedsføre Danmarks DNA

Peter Mørk fremhæver også andre interessante markeder som bl.a. Østrig, Schweiz og Polen, og han tror på, at den succesrige eksportoffensiv, som danske arkitektvirksomheder er lykkedes med, vil fortsætte.

I 2024 nåede eksporten op på 1.004 millioner kroner, og af tallene kan man se, at væksten sker i Europa, selv om flere arkitektvirksomheder også har gjort sig stærkt gældende i USA og især Canada.

Læs også

Derfor bør alle med klimaambitioner for byggeriet elske CO2-afgifter

I Danske Arkitektvirksomheder vil vi gerne bidrage til, at succesen fortsætter og være med til at sikre, at de brohoveder, som arkitektvirksomhederne allerede har skabt i udlandet, bliver yderligere befæstet. I det arbejde spiller vi ikke blot sammen med Mork, Kveiborg & Partners, men også med Creative Denmark, Trade Council, Bloxhub og State of Green.

Det vil være godt for arkitektvirksomhederne, hvis de får skabt mere forretning i udlandet ved siden af den intense konkurrence om opgaverne herhjemme. Det vil også være godt for Danmark. For det særlige ved arkitektvirksomhederne er, at de er med til at markedsføre, hvad Danmark kan på arkitektur- og designområdet, og dermed er de i realiteten med til at markedsføre en vigtig del af Danmarks DNA på den internationale scene.

Relateret indhold