Flot første skridt af ministeren – men lad os nu huske at spørge de unge

Danmark står over for en alvorlig udfordring: Manglen på faglært arbejdskraft. Undervisningsministeren har netop sat lidt ord på en kommende undervisningsreform med flere gode tiltag. Men lad os nu huske at involvere dem, det handler om.
Kim Maretti i mørkeblå skjorte.

For nylig var der opstart på erhvervsuddannelserne over hele landet. Næsten samtidig løftede vores undervisningsminister Mathias Tesfaye endnu en flig for den gennemgribende reform af vores undervisningssystem, der blandt andet har til formål at styrke elevtilslutningen til erhvervsuddannelserne.

På Sorø-mødet præsenterede han ideen om at indføre en mere praksisnær og erhvervsrettet ungdomsuddannelse som supplement til gymnasiet og erstatning for HF. Samtidig skal erhvervsuddannelserne løftes op i uddannelseshierarkiet og formelt have status ligesom de videregående uddannelser.

Dermed påpeger Tesfaye en vigtig problemstilling: Hierarkiet i vores uddannelsessystem.

Læs også

Byggeriet mangler hænder – men er allerede dybt afhængig af udenlandsk arbejdskraft

For længe har det akademiske spor været normen, mens erhvervsuddannelserne er blevet betragtet som et sekundært valg. Denne tankegang må og skal ændres, hvis vi skal sikre en bæredygtig fremtid for både vores unge og vores samfund.

Vi skal gøre det mere attraktivt at vælge håndværksfagene ved at fremhæve de muligheder, det giver – både økonomisk og personligt. For eksempel er der mange, der ikke ved, at livslønnen for en faglært i mange tilfælde er på niveau med eller endda højere end for en akademiker. Dette er noget, der skal italesættes og synliggøres.

Diskussioner i ekkokamre

Som en virksomhed, der arbejder tæt sammen med håndværkere, hilser Unidrain i den grad Tesfayes forslag velkommen og bakker gerne op. Reformens fokus på at styrke erhvervsuddannelserne og give dem den anerkendelse, de fortjener, er et vigtigt skridt og en enestående mulighed for at vende skuden og sikre, at flere unge vælger erhvervsuddannelserne til.

Vi må dog ikke lade os nøje med store ord og reformer. Hvis vi virkelig ønsker at forstå og løse de udfordringer, som unge står overfor i valget af uddannelse, er det afgørende, at vi lytter til dem.

Selv om Tesfaye er kendt for en god dialog med de unge, så foregår den øvrige diskussion om uddannelsesvalg og -politik alt for ofte i ekkokamre, hvor beslutningstagere taler indbyrdes uden at inddrage dem, det egentlig handler om – de unge selv. Det er tid til at ændre det.

Vi bør i højere grad inddrage de unge selv i debatten. Vi skal høre fra dem, der har valgt erhvervsuddannelserne – hvad har motiveret dem, og hvad kunne få endnu flere til at træffe samme valg.

Læs også

Kultur i byggeriet: Håndværkerne er blevet glemt

Hos Unidrain ønsker vi netop at være en del af dialogen med de unge. Vi har derfor valgt at samarbejde direkte med erhvervsskolerne landet over. Vi kommer både ud på skolen og laver undervisning i klasserne, men vi inviterer også skolerne til vores undervisningslokaler, hvor fokus er hands-on læring.

Det er essentielt, at erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne arbejder tæt sammen, så vi sammen kan skabe de bedste rammer for de unge og for samfundet som helhed.

Vi har også igangsat initiativer som Unidrains Talentlegat, hvor vi på 5. år kommer i tæt dialog med VVS- og murerlærlinge og støtter dem i deres udvikling. Vi ønsker at lære af deres oplevelser og udfordringer, så vi bedre kan bidrage til, at erhvervsuddannelserne gennemføres, og vi får stærke fagfolk og unge talenter ud i branchen.

Kan være en vej frem

Lad os sammen tage fat om roden af problemet. Det er tid til at løfte erhvervsuddannelserne op på det niveau, de fortjener, og sikre, at de unge får de bedste forudsætninger for at vælge – og gennemføre – deres uddannelse.

Tesfayes reform kan være en vej frem, men kun hvis vi alle er villige til at lytte, lære og handle med kommende, nuværende og tidligere elever i fokus.

Hos Unidrain er vi klar til at tage det ansvar, og personligt er jeg klar til at tage med, næste gang mine kolleger tager ud til erhvervsskolerne og underviser.

Er de politiske beslutningstagere klar til at følge trop?

Relateret indhold