Dårlige veje koster konkurrenceevne

Steen Hoeck Klausen, erhvervsudviklingschef i Arbejdsgiverne.
Steen Hoeck Klausen, erhvervsudviklingschef i Arbejdsgiverne.

De danske kommuner har veje for milliarder af kroner. Det er en investering i fremtiden, som det har taget mange år at opbygge. Og investeringer skal der som bekendt værnes om. Har man ikke en aktiv plan for hvordan, man løbende vedligeholder og plejer de danske veje, forringes kvaliteten. Man risikerer, at arvesølvet mister sin glans. Det kan vi ikke være tjent med.

Derfor er det foruroligende, at rådgivningsvirksomheden COWI i en ny rapport konkluderer, at hver gang kommunerne sparer en million kroner om året på vejvedligeholdelse, koster det samfundet over fem millioner kroner. Den slags kortsigtet spareiver skal op på den politiske dagsorden.

Helt praktisk er sagen jo den, at vinteren er hård for vejene. Derfor koster huller og revner i vejene rigtig mange kroner hvert år, når de forfalder. Dertil kommer de udgifter, der er forbundet med trafikuheld og skader på kørertøjer. Beregningerne fra COWI viser, at de danske kommuner tilsammen kan spare over tre milliarder kroner om året ved en smule rettidig omhug. De skal bare vedligeholde deres veje.

Danmark er et udkantsland

Generelt er god infrastruktur også afgørende for mange virksomheder. I de årlige erhvervsklima-undersøgelser er transport og infrastruktur i de sidste fire år kommet ind som det område, hvor flest virksomheder på landsplan mener, at kommunerne først skal foretage forbedringer.

Virksomhederne ønsker fremkommelighed. Det er ikke produktivt at spilde tid i trafikken. Derfor har virksomhederne fokus på, at transporten af varer og medarbejdere er effektiv. Det kan også handle om muligheden for at tiltrække nye kvalificerede medarbejdere, hvor virksomhederne forståelig nok har fokus på transportmulighederne for pendlere.

I Arbejdsgiverne mener vi, at kommunerne skal huske på, at global konkurrenceevne starter lokalt. Vi er nødt til at stille en god infrastruktur til rådighed, hvis vi skal forblive konkurrencedygtige overfor udlandet. Når jeg taler med mine tyske kollegaer, hører jeg ofte, at Danmark er et udkantsland i Europa. Derfor skal vi som minimum have en ordentlig infrastruktur og ikke lade arvegodset forfalde for at få budgettet til at se pænt ud. Det har hverken virksomheder eller kommuner råd til på lang sigt.

Relateret indhold