Danske Byggematerialer klar til opsving

Branchedirektør Jette Snoer, Danske Byggematerialer. Foto: Ricky John Molloy.
Branchedirektør Jette Snoer, Danske Byggematerialer. Foto: Ricky John Molloy.

Vi er på vej ind i et opsving. Tiden er således inde til igen at smøre maskineriet, for når danskerne igen begynder at tjene penge, kommer der gang i boligbyggeri og renovering, og når erhvervslivet rammer kapacitetsgrænserne kan vi vel også forvente, at der bliver behov for at bygge tidssvarende erhvervsbyggeri.

Hjemmemarkedet er især spændende at følge efter en periode, hvor det har været tydeligt, at Danmark ikke er kommet så hurtigt ud af krisen, som landene omkring os. Byggevareeksporten har derfor klaret sig ganske pænt med tocifrede vækstrater allerede i 2014 på vores to største eksportmarkeder, nemlig Tyskland og Sverige.

Det er overordentlig vigtigt, at vi fastholder eksportfokus, og at eksporten bliver ved med at stå højt på vores virksomheders agenda. Vi laver nogle af verdens bedste byggematerialer. Det skal vi selvfølgelig dele med så mange som muligt.

Vi skal op i gear

Derfor vil vi i Danske Byggematerialer fortsat holde øje med rammebetingelserne for eksporten og virksomhedernes adgang til markeder nært som fjernt. Vi er også klar, hvis der er behov for øget vejledning hos vores medlemmer, der er på vej ud i verden eller allerede er i gang, men har brug for mere viden om de enkelte eksportmarkeder.

Men meget udvikling skabes nu engang på et godt og solidt hjemmemarked. Nu skal vi op i gear her, og vi skal være bevidste om, at danske producenter af byggematerialer spiller en væsentlig rolle i samfundsøkonomien. Vi producerer således for knap 56 mia. kr. om året, og har en direkte beskæftigelse på knap 34.000 personer.

De skrappe danske krav til det danske marked er en gave, der reelt forærer danske producenter af byggematerialer en fordel ved at være tidligt ude med produkter, som vi ved, udlandet vil efterspørge før eller siden.

De store udfordringer er altså ikke i første omgang kvaliteten af vores produkter, men at fastholde en førerposition på en række områder, hvor vi er afhængige af adgang til finansiering af rettidige investeringer i innovation og kompetenceudvikling. Her kan vi ikke hurtigt nok komme i gang med at sætte os ambitiøse mål og effektive midler i de kommende år.

Relateret indhold